حمید داوودآبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دغدغه برای کتاب و کتابخوانی کم است

متاسفانه آنقدری که برای فضای مجازی دغدغه وجود دارد، برای کتاب و کتابخوانی وجود ندارد.

حمید داوودآبادی نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت کتاب در جامعه گفت: اهمیت کتاب از آنجا مشخص می‌شود که قرآن بزرگترین معجزه پیامبر اکرم (ص)، کتاب است. خداوند به وسیله کتاب، عرب جاهلیت را تغییر داده است.
اگر در تاریخ گذشته ایران نیز دقت کنیم، همه دانشمندان و بزرگان با استفاده از کتاب به این جایگاه رسیده‌اند. به نظر من مخاطب در زمینه کتابخوانی مقصر نیست و مسئولین باید بیشتر به این مبحث بپردازند. متاسفانه آنقدری که برای فضای مجازی دغدغه وجود دارد، برای کتاب و کتابخوانی وجود ندارد. در حالی که وارد شدن کتاب به خانه مردم، باید برای مسئولین دغدغه باشد.

وی در ارتباط با وظیفه مسئولان در این زمینه بیان کرد: در مرحله اول باید امکانات برای مخاطب فراهم شود. از طرفی مسئولان باید دقت کنند که به مرور زمان، این مهم را انجام دهند. همانطور که خداوند قرآن را در ابتدا برای یک نفر نازل کرد و کم کم این کتاب سراسر دنیا را گرفت، هر کار فرهنگی نیز زمان بر است. نباید انتظار پیشرفت یک‌روزه داشته باشیم بلکه باید کم کم ثمره اقدامات فرهنگی را ببینیم.

داوودآبادی در همین خصوص افزود: برای مثال نمایشگاه کتاب به این بهانه که مردم استقبال نمی‌کنند، فقط یک بار در سال برگزار می شود. در حالی که تا به حال آزمایش نشده که واقعا استقبال می شود یا خیر. بسیاری از مردمی که ساکن شهرستان ها هستند، ظرف همان چند روز نمایشگاه امکان این را ندارند که به تهران بیایند. برای مثالی دیگر، بیشترین تیراژ کتاب در حال حاضر حدود 3000 جلد است و این تعداد حتی برای تهران هم کافی نیست، چه برسد به شهرستان ها. بنابراین بهتر است متولیان، اهتمام بیشتری در زمینه فراهم آوردن امکانات انجام دهند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.