ساری،

جولان شیطان آبی در آب بندان های مازندران

سنبل آبی گیاهی به ظاهر زیبا است که حیات آبزیان را در تالاب ها و آبگیرهای مازندران تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  ازساری ، سنبل آبی گیاهی زیبا، با ظاهری فریبنده و بومی کشور آمازون است که به عنوان گونه ای تزیینی همراه مسافران به ایران آورده شد.

از نظر سازمان خواربار جهانی fao این گیاه به دلیل رشد سریع در تالاب و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک ترین گونه های گیاهی آبزی در جهان است که حیات زیر آب را نابود می کند، گیاهی که چندی است در تالاب های مازندران هم مشاهده شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست مازندران با بیان اینکه سنبل آبی گیاهی گرمسیری است که طی 5 سال گذشته در استان گیلان مشاهده شده گفت: این گیاه به ظاهر زیبا با توجه به قابلیت تکثیر، گسترش سریع و غیر قابل مهار، در مدت زمان کوتاه بخش های وسیعی از تالاب های مازندران را نیز فرا گرفته است.

مقدس با تاکید بر اینکه سنبل آبی در مدت کوتاهی قادر است اکوسیستم هر منطقه ای را نابود کند، افزود: این گیاه در دمای بین 10 تا 40 درجه می تواند رشد کند و در صورت وجود آب و خورشید می تواند در زمان کوتاهی جمعیت خود را تا 2 برابر افزایش می هد.

وی با اشاره به اینکه رشد سریع، نگهداری سنبل آبی را برای آورندگان آن سخت کرده و موجب شد تا آن را در طبیعت رها کنند، گفت: آبندان روستای آغوزبند شهرستان بابل یکی از تالاب هایی است هم اکنون طعمه این گیاه خطرناک شده و شرایط زندگی را نه تنها برای آبزیان بلکه برای اهالی این روستا نیز سخت کرده است.

قسمتی از آبندان این روستا طوری خشک شده که تصور می شود قبلا آبی نبوده و این کم شدن و خشک شدن آب، اشتغال اهالی را که برنج کاری است با ضرر مواجه کرد.

یکی از اهالی این روستا گفت: رشد سنبل آبی در آبندان روستای آغوزبند طی سال های قبل خیلی کم بود و حدود 200 تا 300 متر آن را درگیر کرد اما امسال حجم زیاد و چشم گیری را فرا گرفت.

دیگر اهالی روستا نیز که از طریق کشاورزی و ماهیگیری روزگار خود را سپری می کند، گفت: رشد گیاه سنبل آبی رزق و روزی ما را هم از لحاظ کشاورزی و هم از لحاظ صید و ماهی گیری خراب کرده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست مازندران سنبل آبی را به عنوان یک چتر تاریک بر زندگی زیر آب که تمام اکسیژن های زیر آب را مصرف می کند، اعلام کرد و با توجه به خطرات جدی ناشی از ورود آن به تالاب هابی مازندران، از شهروندان خواست در صورت مشاهده این گونه در منابع آبی و تالاب ها مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش دهند.

مقدس افزود: در صورتی که کشاورزان پس از مشاهده این گیاه بلافاصله مراتب را اطلاع رسانی کنند، می شود با اجرای طرح جمع آوری سنبل آبی از رشد و تکپیر آن جلوگیری کرد.

سنبل آبی گیاه مهاجمی است که به راحتی وارد کشور شده است و قدرت خود پالایی دارد و می تواند حامل سموم خطرناک هم باشد.

هر چه سریع تر برای مقابله با این گیاه باید وارد عمل شد چون سنبل آبی تالاب ها و آبندان ها را به یک اکوسیستم آسیب پذیر تبدیل می کند و در صورت ادامه این وضعیت فرصتی برای جبران زیان های وارد شده باقی نمی ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار