چه کسی پاسخگوی قربانی شدن کودکان و نوزادان در باندهای تکدی‌گری است؟

يك‌بار ديگر نارضايتی مردم از باندهای تكدی گری در پايتخت، مسئولان را احتمالاً به يك اقدام نمايشی ديگر واداشت تا برای موضوعی كه نياز به يك كار سازمان‌يافته دارد، رفتاری تكراری به خرج دهند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، یك‌بار دیگر نارضایتی مردم از باندهای تكدی‌گری در پایتخت، مسئولان را احتمالاً به یك اقدام نمایشی دیگر واداشت تا برای موضوعی كه نیاز به یك كار سازمان‌یافته دارد، رفتاری تكراری به خرج دهند.
 
سال‌هاست طرح جمع‌آوری متكدیان در قالب برنامه‌های نمایشی فقط چند روز‌ی از سوی دستگاه‌های متولی پیگیری می‌شود و بعد ابتر باقی می‌ماند و برخی مسئولان سال‌هاست این بلوف را می‌زنند ولی این ساماندهی و جمع‌آوری با روش‌های نمایشی نه تنها از تعداد این افراد و باندهای حرفه‌ای فعال در این بخش كم نكرده است بلكه وضع بدتر هم شده است.
 
تكدی‌گری به عنوان یك آسیب در كنار سایر آسیب‌های اجتماعی در كف خیابان و معابر شهری سیما و چهره شهری را نامناسب كرده‌ است. هرچند فقر و كوچ افراد محروم از نقاط روستایی و دورافتاده و حضور افراد دیگر از سایر كشورها از عوامل اصلی این آسیب به شمار می‌رود ولی معضل تكدی‌گری در كشور و پایتخت‌، سابقه‌ای به طول شهرنشینی دارد و در سال‌های اخیر این معضل یعنی تكدی‌گری به شیوه‌ها و روش‌های مختلف در شهر دیده می‌شود. عده‌ای این حرفه را به رغم داشتن وضع مالی مناسب به عنوان شغل پردر‌آمد خود انتخاب كرده‌اند و به مال‌اندوزی می‌پردازند.
 
فعالیت باندهای حرفه‌ای در حوزه تكدی‌گری

بخش زیادی از افراد و كودكانی كه در معابر شهری اقدام به تكدی‌گری می‌كنند از سوی باندهای حرفه‌ای ساماندهی می‌شوند و برای این كار آموزش می‌بینند.

استفاده از كودكان و زنان حربه‌ای برای این باند شده است تا آنجایی كه بسیاری از این افراد كه در میان آنها كودكان، نوزادان و زنان بسیاری نیز دیده می‌شود به خدمت گرفته شده‌اند تا به كار تكدی‌گری بپردازند.
 
وجود مكان‌های معین و سركشی افراد مشخص برای تغذیه و جمع‌آوری پول‌های متكدیان خود نشان از فعالیت‌ باندهای حرفه‌ای در این زمینه دارد تا جایی كه كودكان و افراد را به بردگی گرفته و از آنان در مقاصد شوم خود استفاده می‌كنند. حضور آزادانه این افراد در معابر شهری و مكان‌های معین نشان از آن دارد كه این افراد یا مسئولان باند‌های تكدی‌گری توانسته‌اند با روش‌های مختلف یا مأموران را دور بزنند یا با آنان كنار آیند كه برخورد نكردن با این گونه افراد سؤال‌های بی‌شمار بدون پاسخی را برای شهروندان باقی گذاشته است.
 
اضافه شدن متكدیان خارجی به متكدیان چند سالی است كه عده‌ای از افراد و كودكان كه به همراه خانواده در شهرها به خصوص پایتخت به تكدی‌گری مشغول هستند از كشورهای دیگر همچون پاكستان، بنگلادش و كشورهای آفریقایی که به پایتخت آمده‌اند و دست به گدایی زده‌اند. این افراد با ظاهر و لباس‌های انگشت‌نما در حالی در معابر شهری به تكدی‌گری مشغول هستند كه حضور غیرقانونی آنها و عدم برخورد دستگاه‌های متولی با آنان برای شهروندان جای سؤال دارد.
 
اجرای طرح‌های نمایشی ساماندهی متكدیان
 
سال‌هاست كه انواع و اقسام طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی متكدیان در شهر تهران به اجرا در می‌آید و مسئولان با اجرای این طرح‌ها درصدد هستند متكدیان را جمع‌آوری و پس از ساماندهی و جداسازی افراد نیازمند واقعی را شناسایی و با تكدی‌گری برخورد قانونی بكنند اما افسوس كه این طرح‌ها در چند روز اول اجرایی شده و ابتر باقی می‌ماند.
 
اجرای اینگونه طرح‌ها در حالی ادامه دارد كه نه تنها برای نیازمندان واقعی كاری انجام نشده است حتی پس از اجرای طرح‌های ساماندهی بر تعداد متكدیان در معابر شهری نیز افزوده شده است.
در این زمینه فرماندار شهر تهران از اجرای عملیات جمع‌آوری متكدیان تهران در نشست قرارگاه جمع‌آوری متكدیان و جذب كودكان بی‌سرپرست با حمایت استاندار تهران خبر داد.
 
درآمد 3 تا 30 میلیونی متكدیان
 
عیسی فرهادی فرماندار تهران در حاشیه نشست برنامه‌ریزی طرح جمع‌آوری متكدیان تهران كه به ریاست استاندار تهران و با حضور فرماندار تهران و مسئولان بهزیستی، نیروی انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشكی و شهرداری تهران برگزار شد، گفت: فرمانداری تهران با حمایت استاندار، شهرداری، بهزیستی، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دانشگاه‌های علوم پزشكی در ساختن تهران عاری از متكدی مصمم است.
 
وی افزود: براساس اقدامات كارشناسی طی روزها و ماه‌های گذشته، گدایان و سرتیم متكدیان تهران مشخص شده‌اند و برنامه‌ریزی برای غربالگری آنها به كمك شهرداری و بهزیستی فراهم شده است. فرهادی با بیان اینكه اجرای عملیات جمع‌آوری متكدیان تهران با همكاری و حمایت مردم آغاز شده، عنوان كرد: مردم بدانند كه گدایان تهران براساس بررسی‌ها بین 3 تا 30 میلیون تومان درآمد دارند و شبكه‌های مختلف از آنها بیگاری كشیده و سود به جیب می‌زنند.
 
3 ماه تا 2 سال حبس برای سر‌شبكه گدایان
 
فرماندار تهران افزود: بهترین كمك مردم به متكدیان كمك نكردن به آنها است و مراكزی همچون مؤسسات خیریه، بهزیستی و كمیته امداد برای حمایت از نیازمندان واقعی وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینكه در این طرح، متكدیان نیازمند شناسایی شده و تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند، گفت: بعد از غربالگری عده‌ای از متكدیان در اختیار شهرداری و اتباع بیگانه نیز در اختیار اداره اتباع قرار می‌گیرند. به گفته فرماندار تهران، سرشبكه گدایان نیز از سه ماه تا دوسال حبس شده و اموال آنها بازگردانده می‌شود.
 
بلوف یا طرح اجرایی كار‌ساز‌؟

هرچند سال‌هاست مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به دلیل ناكارآمدی و شانه خالی كردن دستگاه‌های متولی همچنان به عنوان یك معضل باقی مانده است و چرخه معیوب ساماندهی همچنان ادامه دارد با این حال بهتر بود كه این طرح فاز به فاز پس از مشخص كردن وظایف بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه اجرایی و سپس نسبت به اعلام آن از سوی فرمانداری اقدام می‌شد نه اینكه با اعلام قبلی و مشخص كردن زمان اجرای اقدام صورت می‌گرفت، چراكه با اعلام زمان باندهای حرفه‌ای تكدی‌گری از فرصت استفاده كرده تا در چنگال قانون گیر نیفتند.
 
اگر این طرح هم جواب ندهد، گویا برخی مسئولان فقط بلوف زده‌اند تا شانه از بار مسئولیت خالی كنند. باید منتظر ماند تا دید طرح جمع‌آوری و ساماندهی چگونه اجرا می‌شود و چه نتایجی در بر خواهد داشت.
 
منبع:روزنامه جوان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.