زنجان؛

پونک شهرک برج های پر تراکم

شهرک تازه تاسیس پونک در کنار واحدهای مسکونی ویلایی با شدت بسیار بالایی در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان توجه به کیفیت زیستی افراد و توجه به نیازهای اجتماعی، روحی و روانی شهروندان زنجانی موضوعی مهم محسوب می‌شود که در حوزه معماری بومی کشور و شهر زنجان نیز همواره مورد توجه معماران قرار گرفته است. با یک بررسی میدانی متوجه عدم توجه به پیشینه تاریخی و عوامل اجتماعی و کالبدی در فضاهای مسکونی و شهری شهرک‌های مسکونی به ویژه در شهرک پونک خواهیم بود.

شهرک پونک زنجان که جمعیتی به وسعت یک شهر را در خود جای داده است که این روز ها غصه پردرد معماری و شهرسازی شهر زنجان است این شهرک در شرق شهر زنجان قرار دارد.

این شهرک مسکونی امروز به عوارضی زنجان- قزوین هم خودش را نزدیک کرده و پرده از واقعیت میل زنجان به توسعه شرق را نمایان کرده است.

گفتنی است که این شهرک مسکونی طی سالیان گذشته توسط مسئولان به داخل محدوده شهر اضافه شد و به‌دلیل توپوگرافی خاص خود، منطبق با شرایط موجودش طراحی شد.

آن‌طور که مشخص است طراحان سعی کردند بدون دخالت در وضعیت توپوگرافی آن یک طراحی ارگانیک ارائه دهند تا موجب کاهش هزینه‌ها و دخالت کم‌تر در محیط طبیعی شوند.

توسلیان مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان با شاره به اینکه قرارداد حداکثر تراکم در این شهرک چهار طبقه تراکم طبقات و ساختمان ها بود افزود: با این وجود باید اذعان کرد که برخلاف قراردادها در شهرک پونک افزایش تراکم اتفاق افتاده است.

وی افزود تفکیک شطرنجی در کشور زیاد بود و جریان جدیدی صورت گرفت که طراحی شهرک به صورت فعلی باشد. مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان گفت از طرفی بحث توپوگرافی بود که این الگو کم ترین هزینه را در برداشت.

بی شک نادیده گرفتن استانداردها در چنین شهرک هایی عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

به گفته ی مهندس مقیمی معمار و عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه زنجان اگر در معماری و شهر سازی دچار خطای محاسبه یا اشتباه در تصمیم گیری شویم برطرف کردن این مشلات قطع به یقین به اسانی انجام نخواهد شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد زمانی که قطعات زمین به‌صورت قوسی در نظر گرفته می‌شوند، محدودیت‌هایی را برای معماران و ایجاد فضاهای بلااستفاده در شهرک موجب می‌شود. این فضاهای پرت در شهرک پونک نیز دیده می‌شود.

وی افزود: سرمایه های کلان ملی در این شهرک هزینه شده و علاوه بر این ها سرمایه های مردم هزینه شده است که متاسفانه غیر قابل جبران است.

مقیمی گفت: ساخت ‌و‌ سازهای انبوه در شهرک پونک نماهای ساختمانی آن‌را دچار بی‌هویتی کرده است همچنین بلوک‌های ساختمانی به شکل چسبیده و کنار هم در طول‌های چند ده متری و بدون فاصله نمای یکنواخت، سرد و کسل کننده ایجاد کرده است.

اما بازدید میدانی از این شهرک گویای واقعیت‌های تلخی است که در برخی خیابان‌ها فضاهایی وجود دارد که کارکرد آن مشخص نیست و وجود آن کمکی به افزایش کیفیت زیستی شهروندان نمی‌کند. نکته قابل‌توجه این است که عدم ارتباط با خیابان اصلی و نامشخص بودن معبری است که شاید قرار بوده نقش شریانی درجه دو یا سه را بازی کند.

گفتتنی است که در حال‌حاضر که ساخت و ساز در این شهرک مسکونی در حال انجام است، افراد زیادی در شهرک ساکن هستند و در آینده با تکمیل ساخت و سازهای انبوه بر میزان جمعیت ساکن در آن افزوده خواهد شد و مطمئنا عدم وجود یک ورودی مناسب برای شهرک برای ورود و خروج افراد با وسایل نقلیه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

بیگدلی شهردار منطقه دو زنجان از بهره برداری بلوار نینوا خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی شهرداری و با کمک اداره کل راه و شهرسازی امید می رود که این بلوار تا آذر ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

اما در پایان باید گفت که با پیگیری هایی که انجام شد متوجه شدیم که مشکلات شهرک پونک تا حدودی غیرقابل جبران است اما بهتر نیست که از این شهرک برای شهرک های در حال احداث درس بگیریم؟



انتهای پیام/ گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.