کاهش سهم ایران در بازار نفت هند/ روسیه جایگزین ایران می‌شود

بزرگترین خریدار نفت ایران در هند، در نظر دارد تا واردات طلای سیاه از ایران را کاهش دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ؛ شرکت نفت "اسار" هند در نظر دارد تا واردات نفت خود از ایران را در ماه های آینده کاهش دهد. اسار قرار است تا نیاز نفتی خود را از "روس‌نفت"، شرکتی که به زودی 49 درصد سهم اسار را خریداری می کند، دریافت کند.

"اسار" در شش ماه نخست امسال، روزانه بیش از 148 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرد. این میزان برابر با 40 درصد کل واردات هند از ایران محسوب می شود. هند در حال حاضر یک سوم نفت مورد نیاز برای صنعت پالایشی خود را از ایران وارد می کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هند بعد از چین بزرگ ترین خریدار نفتی این کشور محسوب می شود.

افزایش میزان نفت مازاد ایران به دلیل توافق روس نفت، تلاش ایران برای کنترل سهم بازار خود در آسیا را با مشکل مواجه می کند. به خصوص در بازار هند که سازمان انرژی بین المللی انتظار دارد در دهه آینده از سایر کشورهای جهان در زمینه تقاضای نفت پیشی بگیرد. صادرات نفت ایران به هند پس از رفع تحریم های بین‌المللی در ژانویه امسال با 63 درصد رشد مواجه شد.

ایران با صادرات 403 هزار بشکه نفت در روز، پس از عراق، عربستان و ونزوئلا، چهارمین تامین کننده نفت هند در ماه های آوریل و ژوئن محسوب می شده است. در همین حال میزان واردات نفت هند از روسیه در سطح بسیار پایین 8 هزار بشکه در روز قرار داشته است.

شرکت روس نفت در ژوئیه سال 2015 با نفت اسار قراردادی امضا کرد که بر اساس آن 49 درصد سهم این شرکت را خریداری کرده و در 10 سال آینده نیز، نیاز نفتی آن را تامین خواهد کرد. بر اساس این قرارداد، روس نفت به صورت متوسط 200 هزار بشکه نفت در اختیار "اسار" قرار خواهد داد. این شرکت هیچگاه مشخص نکرد که نفت مورد بحث از کدام کشور تامین خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
کاهش نفت ایران روزانه ۲۵۰هزار بشکه نفت خام می رسد
آخرین اخبار