بازار عراق برای شکوفایی برند ایرانی مهیاست

معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به بحران مالی عراق و نیاز این کشور به خدمات فنی و مهندسی زمینه برای ایجاد بازار ایرانی در این کشور فراهم است.

بازار عراق برای شکوفایی برند ایرانی مهیاست به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران در نشست تجاری دو کشور ایران و عراق بیان کرد: هم اکنون منافع استراتژیک و اقتصادی هر دو کشور موازی و هم راستا با یکدیگر قرار گرفته  و افزایش  روابط تجاری دو کشور، نیاز به مدیریت و برنامه ریزی اساسی دارد.
 
وی تصریح کرد:با توجه به نبود ثبات سیاسی و بحران مالی در عراق، سرمایه گذاری و صادرات مواد مصرفی از سوی بخش خصوصی کشور زمینه را برای ایجاد بازاری مناسب جهت ارائه محصولات ایرانی فراهم می کند.
 
معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طولانی و مداوم بودن رابطه تجاری دو کشور گفت:این روابط طی سالیان اخیر در حال تغییر و دگرگونی است به طوریکه در ابتدا فقط شاهد صادرات محصولات بوده ایم اما هم اکنون تمرکز بر روی ایجاد کارخانجاتی در عراق به شرط تامین منافع ملی هر دو کشور است.
 
وی با بیان اینکه شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی پرچم دار برند ایرانی هستند، گفت: باید تمام توانمندی های لازم جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی که خواهان بسیاری در کشور عراق دارد، به کار گرفته شود. 
 
معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران در پاره ای از سخنانش به مساله توریست اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود اماکن مذهبی و حضور توریست در دو کشور باید زمینه های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرد. 
 
مشکلات ارزی مانع گسترش روابط تجاری ایران و عراق

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی کرمی پور دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی اتاق ایران و عراق در جمع خبرنگاران بیان کرد: از گذشته تاکنون ارتباطات سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی بین دو کشور برقرار بوده ، اما در حال حاضر مسائل امنیتی کشور عراق و مشکلات ارزی موانعی در مقابل گسترش ارتباطات و زیر ساخت های موجود است. 
 
وی در ادامه افزود: دوران تحریم مسائل و مشکلاتی را برای نقل و انتقالات پولی و مالی دو کشور فراهم آورد که انتظار می رفت با لغو تحریم ها این مسائل حل شود گرچه مشکلات ارزی- دلار همچنان باقی است. 
 
کرمی پور با بیان اینکه در حوزه مسائل پولی و بانکی با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: از آنجایی که اکثر منابع ارزی این کشور که از طریق فروش منابع نفتی به دست می آیند به صورت دلار بوده از این رو لزام است که  در این خصوص از ارزهای جایگزین استفاده نماییم. 
 
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی اتاق ایران و عراق تصریح کرد: انتظار می رود تا از طریق بسیج مردمی و برنامه ریزی های دقیق بتوان فضای مناسب تری را برای توسعه فضای کسب و کار دو کشور فراهم نمود. 
 
کرمی پور عنوان کرد: باید از طریق سهولت در نقل و انتقالات، چرخه واردات و صادرات دو کشور را متوازن تر سازیم تا بدین طریق بتوانیم در مسیر تحقق تبادل تجاری و اقتصادی دو کشور گام برداشت. 
 
وی در پاره ای دیگر از سخنانش به ممنوعیت صادرات سیمان به این کشور بیان کرد و افزود: عراق با محدود کردن ورود سیمان ایرانی به کشور خود سعی در ارتقای ظرفیت های تولیدی خود دارد. این در حالی است که در سال های گذشته سیمان یکی از عمده ترین اقلام صادراتی به این کشور بوده است. 
 
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی اتاق ایران و عراق اظهار داشت: در حال حاضر کشور در زمینه تولید سیمان فراتر از نیازهای مصرفی خود اقدام به تولید سیمان با کیفیت و مناسب کرده است. 
 
وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر کشور عراق با برخی از کشورهای عربی، تعرفه های ترجیحی برقراری کردهکه این امر نقش بسیار منفی را برای آنان در برداشته است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار