دکان سموم غیر مجاز جمع آوری می شود/ کشف 116 تن میوه قاچاق در یک هفته

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: بر اساس برنامه تدوین شده طی 5 الی 6 ماه آینده هزار و 500 فروشگاه سموم غیر مجاز جمع آوری خواهد شد.

دکان سموم غیر مجاز جمع آوری می شود/ کشف 116 تن میوه قاچاق ظرف یک هفته
 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی باغستانی میبدی رئیس سازمان حفظ نباتات صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به وظایف سازمان در خصوص مبارزه با آفات خصوصی و همگانی اظهار داشت: در سال زراعی جاری تاکنون سطح عملیات آلودگی آفات بیش از 12 میلیون و 100 هکتار بوده که حدود 9 میلیون و 380 هزار هکتار مربوط به اراضی زارعی و 2 میلیون و 550 هزار هکتار  سطح مدیریت آفات اراضی باغی را شامل می شود که مبارزه دو میلیون 100 هزار هکتار سطح اراضی باغی، شیمیایی 429 هزار هکتار محصولات تازه خوری غیر شیمیایی است.
 
 وی افزود: سال گذشته 96 هزار هکتار مبارزه با ملخ آفات صورت گرفته که این رقم با افزایش 5 درصدی در سال جاری به بش از 100 هزار هکتار رسیده است.
 
رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه با آفت جوندگان بیان کرد: مبارزه با این آفات جزو آفات عمومی  که 270 هزار هکتار سال گذشته به رقم 60 هزار هکتار رسیده است.
 
وی با بیان اینکه شاه بیت مبارزه با محصولات زراعی، گندم و جو است، اظهار داشت:  از نظر مبارزه با  آفات محصولات زراعی گندم و جو  سال پر مخاطره ای را پشت سر گذاشتیم که خوشبختانه اقدامات شبکه پیش آگاهی موجب شد که بیماری به صورت اپیدمی نداشته باشیم. 
 
باغستانی ادامه داد: مجموع مبارزه با گندم و جو در 400 هزار هکتار بوده  که  با توجه به بارندگی مناسب پیش بینی می شد که سطح مبارزه با رنگ زرد در 700 هزار هکتار باشد که این مبارزه روی 666 هزار توقف یافت که می توان اقدامات مناسب شبکه مراقبت را دلیل اصلی این امر دانست. 
 
رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص دومین آفت کلیدی گندم بیان کرد: سن غلات دومین آفت همگانی گندم به شمار می رود که در سال جاری با افزایش 13 درصدی به نسبت سال گذشته از یک میلیون و 870 هزار هکتار به 2 میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است.
 
گفتنی است: که امسال از نظر مبارزه با سن غلات به سبب خنکی هوا سال بسیار سختی بود، اما پیش بینی می شود که میانگین  سن زدگی به زیر نیم درصد برسد.
 
وی با اشاره به سطح مبارزه با علف های هرز بیان کرد: سطح مبارزه با این آفت با محصولات زراعی 3 میلیون و 800 هزار هکتار و در محصولات باغی 2 میلیون و 550 هزار هکتار است که همواره این امر ادامه دارد.
 
باغستانی با بیان اینکه در برخی از محصولات باغی با بیشترین آفت مواجه هستیم، اظهار داشت: در  محصولاتی از قبیل پسته، زیتون، نخیلات  بیشترین آفات را داریم که بر اساس آمار و ارقام هواشناسی  به سبب گرمی هوا  در زمستان سال گذشته طغیان آفات در فصل بهار و تابستان پیش بینی می شد.
 
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به بحث مبارزه با نخیلات بیان کرد: در رابطه با نخیلات 119 هزار  هکتار مبارزه شیمیایی و 40 هزار هکتار مبارزه غیر شیمایی صورت گرفته است.
 
** خسارت کمتر از یک درصدی آفت مگس زیتون
 
 وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر اوج فعالیت مبارزه با آفت مگس زیتون است که امیدواریم خسارت کمتر از یک درصدی مگس زیتون امسال مجددا تکرار شوند و در این خصوص سایت های پیش آگاهی در استان های قزوین، زنجان و گیلان به شدت مشغول فعالیت هستند تا با در اختیار گذاشتن یارانه و تجهیزات به کشاورزان میزان آسیب از این آفت به حداقل برسد.
 
به گفته وی تاکنون در خصوص آفات لکه سیاه سیب و لب شکری هلو مشکل خاصی گزارش نشده است. 

** ردیابی آفات قرنطینه ای در 296 هزار هکتار
 
باغستانی  با اشاره به فعالیت های قرنطینه ای سازمان بیان کرد: مجموعه فعالیت های قرنطینه ای سازمان در بخش صادرات محصولاتی از قبیل سبزی و صیفی جات، خشکبار، خرما و کشمش است به گونه ای که فعالیت های قرنطینه ای در 500 هزار تن سبزی و سیفی، 5 هزار و 500 تن خشکبار، 14 هزار و 739 هزار تن پسته، 14 هزار و  247 کشمش و 3 هزار و 572 تن خرما است.
 
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بیشترین حجم واردات سال گذشته را گندم به خود اختصاص داده، گفت: تاکنون بیش از دو میلیون تن گندم و مقداری قابل توجهی کنجاله، پنبه ، چوب و جو وارد شده که نظارت های قرنطینه ای در آن صورت گرفته است.
 
گفتنی است: ردیابی آفت قرنطینه ای 296 هزار هکتار و مبارزه با آفات قرنطینه ای 29 هزار هکتار بوده است.
 
وی در خصوص ساماندهی سموم داخل کشور اظهار داشت: ساماندهی سموم از جمله اقداماتی است که سازمان این فعالیت را از سال گذشته آغاز کرده و  توانسته در سال گذشته موفق شده که 19 قلم از سموم پر مصرف را از لیست سموم حذف کند و برخی دیگر از سموم نیز قرار است با بحث های مربوط به ثبت سموم در سال جدید حذف شود.
 

وی با اشاره به ثبت سموم با نام تجاری گفت: از سال 94 بحث ثبت سموم با نام تجاری آغاز شده و تاکنون بیش از 250 مورد در موسسات تحقیقات گیاه پزشکی مراحل آزمایشگاهی آن انجام شده و در نهایت از ابتدای سال آینده روند مصرف سموم بر اساس نام تجاری خواهد بود.

این مقام مسئول در خصوص ساماندهی فروشگاه های سموم بیان کرد: ساماندهی وضعیت توزیع سموم در فروشگاه های کشور از جمله وظایف شاخص سازمان و یکی از دغدغه های وزارت جهاد و بهداشت است که در این خصوص سازمان حفظ نباتات با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و همکاری دستگاه های اجرایی و انتظامی از سه هزار و 500 فروشگاه عموم تنها 1500 فروشگاه مشغول فعالیت هستند که بر اساس برنامه تنظیم شده در 5 الی 6 ماه آینده جمع آوری خواهد شد.

**قاچاق میوه دغدغه خاطر سازمان حفظ نباتات

وی با اشاره به دغدغه خاطر سازمان حفظ نباتات در خصوص قاچاق میوه بیان کرد: قاچاق میوه  دغدغه خاطر سازمان حفظ نباتات است چرا که عدم شناسنامه محموله های قاچاق موجب شده تا با ورود خود آفات و بیماری های را به باغات کشور وارد کنند.

باغستانی ادامه داد: بر اساس ماده 12 قانون حفظ نباتات محموله های کشاورزی فاقد مجوز می‌بایست ظرف مدت یک هفته تعیین و تکلیف شوند و از آنجا که امکان شناسایی کشور مبدا وجود ندارد باید این محموله ها امحاء شوند چرا که امکان بررسی 220 الی 230 مورد آفت قرنطینه ای وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات از کشف و معدوم سازی 116 تن میوه قاچاق در آذربایجان غربی  و هرمزگان خبر داد و گفت: هفته گذشته 116 تن محموله کشاورزی شامل 23 تن لیمو ترش، 71 تن گوجه فرنگی، 60 کیلو پرتغال و مقداری مغز گردو، شلیل، آلو، آکادو از کانال پیله وری  به مرز بازرگان و هرمزگان وارد شده بود که پس از رویت کشف معدوم شدند.

باغستانی  در خصوص بحث پیله وری محصولات کشاورزی اظهار داشت: میان محصولات کشاورزی و صنعتی تفاوت های وجود دارد به گونه ای می بایست در هنگام ورود محموله های کشاورزی بحث های قرنطینه ای رعایت شود چرا که در غیر این صورت ورود آفات و بیماری ها به باغات کشور مشکل ساز است.

گفتنی است: که بحث های قرنطینه ای در واردات محصولات کشاورزی 6 ماه الی 1 سال زمان برای بررسی ورود آفات نیاز دارند.

**ممنوعیت واردات گیاهانی زینتی از چین و کشورهای همسایه

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت واردات گیاهانی زینتی از چین عنوان کرد: از سه الی 4 محموله گیاهان زینتی یک محموله دارای آفات و بیماری بود که به همین خاطر از سال گذشته واردات گیاهان زینتی از چین ممنوع شد که رد این راستا کشورهای همسایه اقدام به واردات گیاهانی زینتی نمودند که به همین خاطر واردات گیاهان زینتی از 11 کشور همسایه چین ممنوع اعلام کردیم.

** راه اندازی سامانه الکترونیکی جهت تاییدیه گواهی بهداشتی

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار داشت: بر اساس حساسیت های کشور مبدا چند روز زمان برای تاییدیه گواهی بهداشتی تا اجازه ورود محصولات به آن کشور نیاز بود که خوشبختانه با ارتباط خوبی که میان ایران و روسیه به وجود آمد مشکلی از باب بحث های قرنطینه ای محصولات کشاورزی ایران وجود ندارد.

باغستانی ادامه داد: سازمان حفظ نباتات برای سهولت در تاییدیه گواهی بهداشتی اقدام به سامانه الکترونیکی نموده که این سامانه از ابتدای مهر ماه راه اندازی خواهد شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار