نشنال اینترست: دوستی ریاض و گروهک منافقین/ آیا عربستان به حمایت از اپوزیسیون ایران روی آورده است؟

وبسایت نشنال اینترست در مطلبی به تحلیل روابط جدید عربستان با گروهک منافقین پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت «نشنال اینترست» در مطلبی درباره رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران نوشت: شاهزاده «ترکی الفیصل» همواره در شرایط بحرانی عربستان، "مرد شماره یک" این کشور بوده است. در سال 1979 که گروهی از نیروهای تندرو مسجدالحرام را در مکه اشغال کردند، وی که در آن زمان – رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود – یکی از نخستین افرادی بود که وارد این شهر شد و در همان آستانه ورود نیز مورد سوءقصد قرار گرفت.

در دهه 1980 میلادی، ترکی الفیصل هدایت تلاشهای عربستان در حمایت از مجاهدین افغان در برابر اشغالگران شوروی سابق را برعهده داشت. وی به عنوان سفیر عربستان در آمریکا (2007 - 2005) نیز در یکی از دشوارترین دوران روابط دو کشور عهده‌دار این مسئولیت شد و در این دوره 2 ساله، برای تقویت روابط ریاض - واشینگتن به 37 ایالت آمریکا سفر کرد.

اکنون به نظر می‌رسد که ترکی الفیصل یک بار دیگر به مرد شماره یک عربستان تبدیل شده است. ماه گذشته وی در راستای سیاست خصمانه اخیر ریاض علیه تهران، در نشستی با اعضای یک گروه اپوزیسیون ایرانی (گروهک منافقین) در پاریس خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی ایران شد.

اگرچه او رسماً از کار در دولت عربستان بازنشسته شده است، تا پیش از این هیچ عضو خاندان سلطنتی عربستان هرگز تا این حد به صورت علنی مخالفان ایران را در آغوش نگرفته و خواستار تغییر حکومت در ایران نشده بود؛ بویژه آنکه قدرتمندترین کشور عرب خاورمیانه بخواهد در کنار یک گروه اپوزیسیون ایرانی کوچک با یک فرقه مذهبی متفاوت قرار گیرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد که نگرانی‌های سیاسی و ژئوپلیتیک عربستان باعث شده است که این کشور تعصبات ملی و فرقه‌ای خود را در منطقه خاورمیانه کنار بگذارد و برای اولین بار برای ضربه زدن به ایران با یک گروه ایرانی همپیمان شود. 

جاسوس 71 ساله سعودی در سخنرانی خود در نشست پاریس، ایران را مسئول ناآرامی‌های منطقه معرفی کرد و در حالیکه سخنان او مدام با شعارهای ضدایرانی اعضای گروهک منافقین همراه می‌شد، مدعی شد که مردم ایران خواهان تغییر حکومت خود هستند؛ ادعایی که چیزی فراتر از آن نمی‌توانست باعث خوشحالی اعضای گروهک منافقین شود.

به دنبال دیدار 9 ژوئیه (19 تیر) ترکی الفیصل با اعضای گروهک منافقین، محمود عباس – رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین – نیز در 30 ژوئیه (9 مرداد) در پاریس با سرکرده این گروه دیدار کرد و با توجه به اینکه عربستان یکی از حامیان مالی اصلی تشکیلات خودگردان به شمار می‌رود، چنین دیداری نمی‌تواند "اتفاقی" و "غیربرنامه‌ریزی‌شده" باشد. برخورد محمود عباس در این دیدار با مریم رجوی مانند یک مقام عالیرتبه دولتی بود و بیشتر زمان آنها در این دیدار به لبخند زدن و عکس گرفتن با یکدیگر گذشت.

عربستان از دیرباز حامی مالی تشکیلات خودگردان بوده است و به همین دلیل، با تدارک این دیدار علاوه بر نشان دادن حمایت علنی خود از مخالفان ایران، تضعیف نفوذ این کشور در فلسطین را نیز در دستور کار داشت. همچنانکه بسیاری از مقامات ایران بلافاصله پس از انتشار خبر ملاقات محمود عباس با سرکرده گروهک منافقین، او را مزدور عربستان و عامل سیا و موصاد در منطقه نامیدند. 

در حال حاضر، شواهدی دال بر آغاز همکاری عملی عربستان و گروهک منافقین بر ضد ایران وجود ندارد و به غیر از گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با مشکوک بودن آتش‌سوزی‌های پی در پی اخیر در صنایع پتروشیمی ایران مطرح شده است، هیچ نشانه دیگری از اجرای یک طرح خرابکارانه علیه ایران به چشم نمی‌خورد.

با این حال، آنچه به خوبی مشخص است این است که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر رویکرد جدی‌تر و علنی‌تری را در قبال ایران اتخاذ کرده و در این راه، دوستان جدیدی برای خود پیدا کرده است. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
RPIr
۰۲:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
باسلام،آنچه میتوان یقین داشت،آن دست وپازدنه حکام جنایتکارآل سعوده که ازاقتداروقدرت عظیم سیاسی ونظامی متکی به احادملت درجمهوری اسلامی ایران درمانده شده اند،وحیات وبقای خویش رادرخطرانقراض می بینند،که حالابعدازحمایتهای بیدریغ امریکاواسرائیل بازهم تیرشان به سنگ خورده.وازسردرگمی دست بهگریمان گروهک حقیرواندک منافقین ملعون.وچنگ زدن به ریسمان پوسیده تروریست شده است،البته آب میگرده گودال خویش راپیدامیکنه.درب وتخت هاش باهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
ما جای عربستان را نباید با شعارهایی مانند مرگ. نابود باید گردد. اعدام کنید. بگیریم آنها حامی داعش هستند ما ایرانی هستیم و دارای سابقه تمدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
آل سعود ومنافقین نابود می شوند به زودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
آنها معلومه هنوز ملت ایران را نشناخته اند و فریب مسائلی را می خورند که دقیقا" نقطه قوت این کشور است و آنها نقطه ضعف تلقی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
منافقین مایع ننگ ایران هستنند
Russian Federation
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
کلا حواستان جمع باشد این اتش سوزیها امکان دارد ازسوی این سگ وهابیها باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
سر انجام اتحاد شوم صدام با منافقین موجب نابودی صدام و ازادی عراق و باز شدن راه کربلا و تبدیل منافقین از یک گروه به فرقه چند صد نفره اواره و سر گردان گردید. بی تردید اگر اتحاد منافقین و عربستان جدی شود عاقبت ان سقوط ال سعود و ازادی حرمین شریفین و اضمحلال کامل ته مانده منافقین خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
مرگ بر منافقین و آل سعود
به حول قوه الهی هیچ غلطی نمیتوانند بکنند
آخرین اخبار