باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قطار دولت تدبیر به ایستگاه سی‌ام رسید/کلنگ‌های بر زمین مانده یاسوج در انتظار "روحانی"

پروژه‌های نیمه‌تمام کهگیلویه و بویراحمد چشم به سفر هیئت دولت بسته تا شاید این سفر، قفل این پروژه‌ها را با کلید تدبیر باز کند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاروان تدبیر و امید خود را برای سی امین  سفر استانی آماده می‌کند، سفری که به گفته‎ی مسئولانش قرار بود در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم انجام شود تا گره‌ای از مشکلات اصلی  استان محروم کهگیلویه وبویراحمد باز شود، اما این استان در لیست آخرین سفرهای استانی تیم  روحانی قرار گرفت.

دیدار با علما، نخبگان و ایثارگران، شرکت در نشست شورای اداری، افتتاح طرح های مختلف عمرانی و اقتصادی به صورت ویدئو کنفرانس و شرکت در نشست خبری از برنامه های مهم سفر 2 روزه رئیس جمهور  و دولتمردان به این استان  است.




استانی که دارای رتبه اول نرخ بیکاری است در همان آغازین روزهای دولت روحانی چشم به حضور کاروان دولت تدبیر و امید دوخته بود تا شاید با ورود هیات دولت محرومیت ها و تنگناهای بزرگی که روز به روز بر گرده مردمش سنگینی می‌کند را بررسی و اقدامی اساسی صورت گیرد.

 پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته  و کلنگهایی که همچنان بر زمین مانده، دغدغه ای است که گریبان توسعه این  استان را گرفته است، تعدد پروژه های ناتمام، محدود بودن منابع و حجم مطالبات پیمانکاران موجب شده تا سرنوشت پروژه‌های ناتمام کهگیلویه و بویراحمد در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. بر این اساس سیاستهای دولت یازدهم باید  به برخی از پروژه های نیمه تمام جانی دوباره بخشد، میراث فراز و فرود کلنگ‌ها در یکی از محرومترین استانهای کشور، یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام است که نیازمند نوشدارویی قوی است تا به جان این استان محروم نفسی تازه ببخشد.

فراز و فرودهای کلنگ زنی‌ها بارقه امیدی بود بر دل مردمانش حتی در دورافتاده ترین نقاط، تا شاید راهی از دل کوهها باز شود و یا کارخانه ای فرزندانشان را از بیکاری حاکم بر شهر و روستا برهاند.

کهگیلویه و بویراحمد که در جنوب غربی سرزمین کهن ایران در پای دنا و در سایه بلوط های هزار ساله اش با گنج نفت، نیازمند گوشه چشمی است که پروژه های روی زمین مانده اش را ببیند و آنها را از زمین بلند کند.

پیرترین پروژه استان کهگیلویه وبویراحمد

یکی از پروژه هایی که لقب پیرترین پروژه استان را با خود یدک می کشد، جاده پاتاوه به دهدشت است.این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند. این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که جنوب کشور را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می‌کند.

فازهای 1و3 این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.


همچنین بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی از مهمترین پروژه های بخش درمان کهگیلویه و بویراحمد بوده که هنوز به پایان نرسیده است تا مردم این استان برای درمان در استانهای دیگر آواره شوند، کلنگ این پروژه و پروژه بیمارستان بوشهر باهم بر زمین زده شد اما در بوشهر به پایان رسید و در یاسوج هنوز ۷۱درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در این راستا چهار خطه کردن محور یاسوج به سمیرم یکی دیگر از پروژه های مهم و نیمه تمام کهگیلویه و بویراحمد است که این پروژه نیز به دلیل کمبود اعتبار بر زمین مانده است. این پروژه در دولت گذشته نام مصوبه استانی هم به خود گرفت اما به رغم هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات این جاده، نسخه‌های مسئولین برای رفع آنها اثری نکرد و مهر ماندگار هم گره از مشکلات باز نکرده است.


پروژه‌های راه و شهرسازی این استان نیز یکی دیگر از مواردی است که همچنان معطل مانده، چهار خطه کردن  محور مهم این استان  که کریدور جنوب به مرکز کشور نام گرفته و راه ارتباطی بنادر جنوبی به مرکز است، جان نمی‌گیرد تا هر هفته در پیچ و خم آن جانی از مسافرانش گرفته شود.

اما از دیگر مشکلات این استان آبخیز، کمبود آب است. منابع آبی فعلی یاسوج دیگر جوابگوی رشد جمعیت آن نیست و از طرفی هدر روی بی رویه آب ناشی از مصرف بیش از حد مردم و فرسوده بودن شبکه توزیع این زخم را کاری‌تر کرده  تا جایی که امکان بحران آب در یاسوج با همه داشته های آبی اش وجود دارد.

با این حال سد "تنگ سرخ" که با هدف تامین آب شرب دراز مدت شهر یاسوج و روستاهای اطراف، در سال ۹۰ کلنگش به زمین زده شد، به بهانه های مختلف حرکتی لاک پشتی دارد و با اعتبار قطره چکانی حتی نتوانسته زمین های مورد نیاز را تملک کند و معلوم نیست با این اعتبار اندک چه زمانی  به پایان برسد.

با وجود تلاش بسیار مسئولین و تخصیص اعتبار، در حدود دو سال فعالیت دولت ۹۰۸ پروژه عمرانی و اقتصادی در این استان افتتاح و یا کلنگ زنی شد که ۷۴۸ مورد از این تعداد طرح های افتتاحی بودند. اما هنوز بسیاری از پروژه های کلیدی و مهم که می تواند این استان را از محرومیت نجات دهد، بر زمین مانده است. این پروژه ها نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه هستند تا شاید غبار زرد محرومیت را از چهره این استان کمرنگ کنند. بر این اساس  سفر هیئت دولت  می‌تواند مرهمی بر زخمهای این پروژه ها باشد و آرزوی دیرینه مردم این استان را برای رسیدن به توسعه محقق سازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به دنبال سفر رئیس جمهور به این استان، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از بهره برداری 231 طرح عمرانی و اقتصادی خبر داد و گفت: 7 هزار و 560 میلیارد ریال مجموع اعتبارات هزینه شده برای این طرح هاست.

پژمان نیک اقبالی افزود: حدود 2 هزار و 80 میلیارد ریال از این میزان در بخش دولتی و 5 هزار و 480 میلیارد ریال نیز در بخش خصوصی برای این طرحها هزینه شده و 6 طرح مهم نیز  به نمایندگی از سایر طرح های عمرانی قابل افتتاح توسط رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد شد.

اقبالی برخی از طرح های مهم آماده بهره برداری در سفر هیات دولت به این استان را شامل کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت روزانه افزون بر سه هزار و 300 تن، کارخانه آجر دهدشت، بهسازی روستاها، طرح های گازرسانی به روستاها، طرحهای گردشگری و چهار خطه شدن راه های ارتباطی ذکر کرد.

وی با اشاره به کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید به استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: 1 هزار و 115 طرح عمرانی و اقتصادی در دولت یازدهم در این استان به بهره برداری رسیده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود: حدود سه هزار و 840 میلیارد ریال از این میزان اعتبار هزینه شده مربوط به طرح های افتتاحی اقتصادی بوده است،  طرح های افتتاحی و کلنگ‌زنی اعم از اقتصادی و عمرانی از دهه فجر سال 92 تا پایان سال 94 در این استان  یکهزار و 304 مورد بوده و  کمتر از 10 درصد از این تعداد معادل 189 طرح کلنگ زنی بوده است.

وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با آغاز به کار دولت یازدهم میراث دار بیش از 1 هزار و 800 طرح عمرانی نیمه تمام و راکد از دولت گذشته بوده است.

با توجه به توانمندی های گسترده کهگیلویه و بویراحمد، امید است دولت  در جهت  اولویت بندی های توسعه  این استان گام بردارد و رویکرد جدیدی برای شتاب بخشی به چرخ های توسعه این استان داشته باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی فعال کردن واحدهای تولیدی را به منظور افزایش اشتغال موثر در کشور مورد تاکید قرار دهد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار