جزییات 13 خودروی لوکسی که آهن‌قراضه می‌شوند

قرار است ١٣ خودروی لوکس شامل پورشه و مرسدس بنز قاچاق در هفته آتی در استان فارس پس از امحا به‌عنوان آهن‌قراضه از سوی سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی به فروش برسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛خودروهای لوكسی كه از آنِ از مابهتران است و با هزار حیله و ترفند از طریق مرزها به‌صورت قاچاق وارد كشور شده، حالا قرار است برای نخستین‌بار در كشور امحا‌ شود تا دوباره وارد چرخه بازار داخلی كشور نشوند؛ این خبری است كه دیروز سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به آن اشاره داشت.

به گفته او، قرار است ١٣ خودروی لوكس شامل پورشه و مرسدس بنز قاچاق در هفته آتی در استان فارس پس از امحا به‌عنوان آهن‌قراضه از سوی سازمان جمع‌آوری اموال تملیكی به فروش برسد.

قاسم خورشیدی  درباره چگونگی امحای این خودروهای لوكس می‌گوید: این خودروها هم‌اكنون در اختیار سازمان جمع‌‌آوری اموال تملیكی هستند و این سازمان موظف است طبق قانون به امحای این خودروها اقدام كرده و آنها را تبدیل به آهن‌قراضه كند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با نگاهی به چنین برخوردی در كشورهای دیگر می‌گوید: اقدام مشابهی سال گذشته در کشور روسیه درباره امحای خودروهای لوکس انجام شد. این كشور اقدام به اسقاط‌کردن خودروهای لوکس به وسیله مراکز اسقاط خودرو کرد؛ اما به گفته او، در ایران چگونگی امحای این خودروهای لوكس در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیكی بوده و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از آن بی‌اطلاع است.

خورشیدی در ادامه می‌گوید: طبق آیین‌نامه ابلاغی مواد ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام کالاهای قاچاق مکشوفه یا باید از کشور خارج شده یا به وسیله دستگاه‌های ذی‌ربط امحا شود و براساس تأکیدات قانونی، هیچ دستگاهی اجازه بازتوزیع این کالاها را در کشور ندارد. همچنین در اقدام مشابهی که کشور روسیه سال گذشته در امحای خودروهای لوکس انجام داد، اقدام به اسقاط‌کردن خودروهای لوکس به وسیله مراکز اسقاط خودرو کرد که البته هنوز ما اطلاعی از نحوه امحای این خودروها در دست نداریم.

خورشیدی درباره مؤثربودن این اقدام می‌افزاید: فلسفه مبارزه با قاچاق آن است كه دولت مانع از آن شود كه كالای قاچاق، وارد چرخه بازار داخلی شود. اگر قرار باشد این خودروها از شیوه دیگری وارد بازار شود، با فلسفه مبارزه با قاچاق، تضاد جدی دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به شیوه‌های مبارزه با قاچاق در كشور اشاره می‌كند: قانون‌گذار پیش‌بینی كرده برخی از كالاها كه امكان امحای آنها در داخل وجود ندارد یا امحای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست، به خارج از كشور صادر شود؛ اما با این حال امكان صادرات این خودروهای لوكس به خارج از كشور وجود ندارد؛ زیرا هر كشوری كه واردكننده خودرو است، آنها را از طریق نمایندگی‌های رسمی و قانونی خریداری می‌كند تا بتواند از شبكه خدمات پس‌از‌فروش آن بهره‌مند شود؛ بنابراین نمی‌توان خودروهای معدود قاچاقی را كه در داخل كشف می‌شوند، به خارج از ایران صادر كرد؛ زیرا آنها پذیرش این خودروها را ندارند. به گفته او، كالاهای سلامت‌محور كه نیاز به مجوزهای بهداشتی و استاندارد دارند و برخی از كالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو با این منطق باید منهدم شوند؛ اما شاید برای دیگر كالاهای سرمایه‌‌ای، زمینه صادرات وجود داشته باشد.

خورشیدی با نگاهی به شیوه نگاه جامعه به خودروهای لوكس می‌افزاید: قاطبه جامعه استفاده‌كننده خودروهای لوكسی مانند پورشه و مرسدس ‌بنز نیستند و شاید كمتر از یك‌هزارم جمعیت كشور قادر به استفاده از آنها باشد؛ بنابراین با توجه به برآوردهای این ستاد، به نظر می‌رسد منهدم‌كردن این خودروهای لوكس با استقبال افكار عمومی مواجه می‌شود؛ زیرا در نظر عموم مردم، بهتر آن است که خودروهای لوكس قاچاقی كه با هزار حیله و ترفند وارد كشور شده تا ازمابهتران سوار آنها شوند، منهدم شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی، نیز درباره جزئیات این پرونده قاچاق خودرو گفت: مطابق این پرونده که در سال گذشته بررسی شد، متهم پرونده ١٣خودروی لوکس شامل بنز S٥٠٠، بی‌ام‌و، پورشه و رنجروور را به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور کرده و حتی تعدادی از آنها را نیز فروخته بود که با پیگیری‌های لازم موضوع کشف و به پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی شد. در این پرونده متهم به پرداخت ٤ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد و خودروها نیز ضبط شدند.

منبع: شرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
افرین جلو صاحباشون اتشش بزنید
آخرین اخبار