ساری،

روزهای خوش برنج های شمال

تابستان که به نیمه می رسد شالی ها تب رسیدن به خود می گیرند و شالیکاران شمالی آماده برداشت دسترنج 6ماهه شان می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ازساری، چند روزی است که زمین های زارعی رنگ کشاورزانی که کلاه بر سر دارند و داس به دست مشغول درو برنج هستند به خود گرفته است اما شالیکار همچنان با پایان کشت و کار، قصه تکراری اما واقعی قاچاق برنج و صادرات بی برنامه آن را به دوش نحیف وخسته خود می کشد.

اما این روزها روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران است.

روزهای خوش برنج های شمال

سالاری شالیکار روستای اسپندان ساری درگفتگو با خبرنگار گفت: با توجه به بارندگی های اخیر سال زراعی امسال بسیار مناسب بود و برنج ها آفت کمتری گرفته است.

تقیان کشاورز دیگر ساروی نیز گفت: برنج به شالیکوبی امسال بردم کیفیت مناسب بود ومیزان شکستگی خیلی کاهش داشته است.

وی گفت: با برداشت محصول برنج، قیمت ها مناسب است ، پارسال کیسه برنج 120 کیلویی را 400هزار تومان بفروش می رسانیدم اما امسال 470هزر تومان از برنجکار خریداری می کنند.

صدای حرکت دستگاه های شالیکوبی و جدا شدن شلتوک از پوسته، نوید بخش سرازیرشدن برنج های نوبرانه به بازاراست.

روزهای خوش برنج های شمال

یکی فروشنده برنج در ساری گفت : محصول امسال خوب است و انبارها از برنج مازندران پر شده است و قیمت هم با برداشت برنج نسبت به قبل کاهش یافته است.

حالا خانه های روستایی و رستوران ها هم عطر و طعم برنج های تازه محلی به خود گرفته و محبوب ترین سوغات این روز های مازندران است.

یکی از مسافران که اهل شیراز است گفت: تعریف عطر وطعم برنج شمالی را زیاد شنیدیم قرار سوغات یک کیسه برنج مازندران را سوغات ببریم .

مسافر کاشانی هم گفت: برنج شمال طعم مناسبی دارد و خوش پخت است.

وزارت جهاد کشاورزی هم برای حمایت از شالیکاان ، تولید داخلی و رسیدن به خودکفایی امسال به موضوع برنج ویژه نگاه کرده است.

روزهای خوش برنج های شمال

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی کنترل واردات برنج است گفت: ورود برنج خارجی از اول مرداد تا پایان برداشت آذر ماه ممنوع است.

حیدرپور افزود: این ممنوعیت سبب می شود برنج خارجی اشباع نشود وقیمت داخل با ثبات مناسب پیش رود.

وی از کشاورزان مازندران خواست در صورت نداشتن نیاز ضروری به پول برنج ها رابتدریج به فروش برسانند تا شاهد افت قیمت نشوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هم اکنون فروش برنج در مراکز عمده فروشی از جمله شالیکوبی ها با توجه به نوع برنج ،منطقه تولید ،کیفیت ودرصد شکستگی از 7هزار و500تا 8هزارو 300 به فروش می رسد.

مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران، گفت : پایانه صادرات برنج ایران در زمینی به مساحت 173هزارمترمربع با 80درصد پشرفت کاری در شهرستان آمل درحال ساخت است و اوایل سال 96 مرحله نخست آن به بهره برداری می رسد.

اسماعیل یزدان پناه افزود: در 50هزار مترمربع از این مساحت 400 انبار برنج و 6هزارمترمربع نیز واحدهای تجاری وخدماتی وسالن معاملات وپنجره واحد برای صادرات اختصاص داده شده است.

وی گفت: برای ساخت این پایانه تا کنون400میلیارد ریال توسط 428 سهامدار این شرکت هزینه شده است وبرای تکمیل وبهره برداری مرحله نخست آن به بیش از 200میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

وی افزود: با بهره برداری از مرحله نخست این پایانه سالانه 700هزار تن برنج ظرفیت نگهداری وخرید فروش وصادرات دراین مرکز وجود دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون منع واردات برنج در فصل برداشت تصویب شده است، گفت : بحثی که ما نمایندگان به‌عنوان یکی از دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر آن باشیم نظارت بر حسن اجرای قانون است.

محمد دامادی با بیان اینکه برخورد با بحث واردات برنج به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: در دوره‌ گذشته نیز این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار بوده و جلوی واردات برنج تا حد زیادی گرفته شده است.

روزهای خوش برنج های شمال

این ممنوعیت واردات شالیکاران را دوباره برای کشت مجدد برنج دلگرم کرده است، برنجکارانی که سالانه 900هزار تن برنج کشور راتامین می کنند.

120 هزار شالیکار مازندرانی با توليد يک ميليون و 200 هزار تن شلتوک سالانه 42 درصد برنج سفيد کشور را تامين می کنند .

پیش بینی می شود امسال در کشت دوم 90 هزار تن برنج در مازندران برداشت شود ،این یعنی نزدیک شدن به چند قدمی خودکفایی تولید برنج

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار