بیولوژیست حیات وحش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

ردپای غول حواصیل در جنوب کشور‌مان/ برنامه ویژه حفاظتی از این گونه ارزشمند انجام شود

بیولوژیست حیات وحش گفت: غول حواصیل پرنده کمیاب و بومی ایرانی، بارها در تالاب هورالعظیم و خلیج‌های عمان و فارس مشاهده شده است.

ردپای غول حواصیل در جنوب کشور‌مان/ برنامه ویژه حفاظتی از این گونه ارزشمند انجام شودجواد جهاندیده بیولوژیست حیات وحش درگفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پرنده غول حواصیل؛ اظهار داشت: این پرنده معمولاً ساکن و بومی کشورمان بوده و اغلب در مناطق تالابی، خورها، خلیج‌ها، سواحل دریاها و دریاچه‌ها مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: زیستگاه اصلی حواصیل جنوب آفریقا است، اما بارها در تالاب هورالعظیم و خلیج‌های دریای عمان و فارس کشورمان دیده شده است.

بیولوژیست حیات وحش در خصوص دفعات حضور این گونه ارزشمند در تالاب‌ها و رتبه حفاظتی آن بیان داشت: به دلیل عدم پیگیری و تحقیقات میدانی، دفعات حضور و مشاهده این گونه در کشورمان مشخص نیست، بنابراین ابتدا باید پراکندگی این پرونده را مشخص و در نهایت برنامه ویژه حفاظتی انجام شود.

جهاندیده تصریح کرد: این گونه در کشور ما کمیاب بوده، اما در جمعیت جهانی وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه این پرنده در حالت ایستاده، بلندی قامتش به اندازه یک انسان است، گفت:‌ حواصیل بزرگ که به غول خلیج فارس معروف است، پروازی آرام و سنگین داشته وهمچون یک دایناسور پرنده، با 145 سانتی‌متر طول در آسمان خودنمایی می‌کند.

بیولوژیست حیات وحش ادامه داد: حاشیه گردن و پهلو‌ها قرمز بلوطی، بالای سرش کمی تیره‌تر، دارای منقار بزرگ  و سنگین به رنگ خاکستری مایل به سبز، چانه و اندکی از زیرگلو سفید رنگ، گردنی دارای خط‌های عمودی راه راه سیاه با زمینه سفید، روتنه خاکستری تیره مایل به آبی، زیرتنه بلوطی مایل به خرمایی و پاهایی تریه رنگ از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جسمی این گونه ارزشمند است.

جهاندیده تصریح کرد:‌ اسم حواصیل بزرگ در کتابهای مقدس به ویژه قرآن ما مسلمان، با نام حواصیل جالوت ذکر شده است.

وی در پایان گفت:‌ این گونه عمدتاً از ماهی، قورباغه و برخی از حیوانات آبزی تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار