براری در نشست خبری «12 صندلی»:

دلیلی برای توقیف «12 صندلی» وجود نداشت

به نظرم مجموعه وزارت ارشاد باید شجاعت این را داشته باشند و پای حرفشان بایستند چون نباید سنگی در تاریکی انداخت و رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست  نقد و بررسی فیلم سینمایی «12 صندلی» در مجتمع فرهنگی اسوه با حضور اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان، فرزاد دزدمه و آزاده مهدی زاده بازیگران فیلم، جبار آذین منتقد و اهالی رسانه برگزار شد.

اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان، گفت: در سینما آثار طنز زمینه عمیقی را ایجاد می‌کند تا ما وارد روحیات بنیادی انسان‌ها شویم و مورد بررسی قرار دهیم. «12 صندلی» نیز با موضوعی طنز قصد چنین کاری را داشت و دارد.

وی افزود: فیلم ما با اقتباسی از رمانی با 88 سال قدمت ساخته شد و همه ماجرای آن به سوال یک خبرنگار خارجی بر می‌گردد که به ما گفت چرا درباره «پیکان» فیلم نمی‌سازید چون نمونه بسیار روشن و بزرگی از طنز اقتصادی، صنعتی و اجتماعی است. این حرف دلیلی شد که وارد عملیات بسیار جدی اقتباس شویم.

براری در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص علت توقیف فیلمش اذعان داشت: به نظرم مجموعه وزارت ارشاد باید شجاعت این را داشته باشند و پای حرفشان بایستند چون نباید سنگی در تاریکی انداخت و رفت.
 
وی افزود:به شخصه دلیلی برای توقیف «12 صندلی» نمی‌بینم چون به درستی ساختم و پای آن ایستادم اما با وجود اینکه پنج سال از عمرم را صرف کردم نگذاشتم حتی یک فریم کم شود.

این کارگردان ادامه داد: آن چیزی که به فیلم ضربه زد همان موضوع فیلم است مقوله‌‎هایی که در جامعه ما وجود دارد و با آن ها روبرو هستیم.

همچنین آزاده مهدی زاده با ابراز گلایه از توقیف فیلم عنوان کرد: تمام تلاش ما و گروه این بود که بهترین عملکرد را داشته باشیم اما  در صورتی که فیلمی به هر دلیلی توقیف شود شاید دورانی که قرار باشد بازیگر به اوج برسد از بین برود و فرصت جبران پیدا نکند.

این بازیگر افزود: تمام این چهار سال منتظر اکران فیلم «12 صندلی» بودم امیدوارم ففط با این اثر بازی من قضاوت نشود چون چند فیلم دیگر نیز بازی کردم و سعی کردم بهترین خروجی داشته باشم.

فرزاد دزدمه اظهار داشت: همانطور که خانم مهدی زاده گفت برای هر بازیگری سخت است فیلمی که در آن نقش آفرینی کرده توقیف شود. من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

وی افزود: خیلی مواقع فکر کردم ما چوب چه چیزهایی را خوردیم چون ففط واقعیت‌ها را در این فیلم بیان کردیم اما متاسفانه زمانی که در جشنواره سی و یکم به اکران درآمد به ذوق برخی‌ها خوش نیامد و توقیف شد. امیدوارم عاقبت به خیر شود.

دزدمه در مورد انتقاد به بازی وی خاطر نشان کرد: در کل هنر سلیقه‌ای است و نظرات و نقدهای متفاوتی بر عملکردها وارد می‌شود که باید درست یا غلط بودنش را مورد تحلیل و بررسی قرار داد اما این نقد را آویزه گوشم می‌کنم و قضاوت را دست مردم می سپارم.

در پایان جبار آذین منقد سینما تصریح کرد: «12 صندلی» یکی از آثاری است که در بخش خصوصی ساخته شده و برعکس نظر برخی‌ها اصلا قصد لطمه زدن به جو و موقعیت جامعه ندارد. به نظرم نباید مورد کم لطفی و عدم حمایت قرار بگیرد.

وی افزود: این اثر به عنوان فیلم طنز سیاسی اجتماعی که درون مایه انقلابی دارد قابل دیدن است و چیز عجیب و غریبی نداشته که توقیف شود البته از سویی هم از نقد و بررسی نقاط ضعف و قوتش سرباز زد.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی «12 صندلی» پس از چهارسال توقیف از بیست و هفتم همین ماه  اکران سراسری خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار