20 کشته و زخمی در حمله جنگنده های سعودی به بیمارستانی در یمن/ پزشک اسپانیایی در میان کشته ها

به گزارش رسانه‌های یمنی، جنگنده‌های عربستان سعودی یک بیمارستان را در استان حجه واقع در شمال غرب یمن هدف قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، شبکه تلویزیونی المسیره روز دوشنبه اعلام کرد در این حمله بیش از 20 تن از بیماران و کارکنان بیمارستانِ «عبس» کشته و زخمی شده‌اند.

در همین حال، رئیس اداره بهداشت استان حجه نیز گفت: «بیمارستان عبس هدف حمله مستقیم جت‌های سعودی قرار گرفته است.» وی افزود :«عملیات امداد رسانی و تدارکات به این بیمارستان ادامه دارد.»

این مقام مسئول اعلام کرد در این حمله دستکم 8 نفر کشته و 20 تن دیگر زخمی شده اند.

یک مقام دولتی نیز از کشته شدن یک پزشک زن اسپانیایی در این حمله خبر داد.

این حمله در حالی صورت گرفت که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، روز یکشنبه حمله عربستان سعودی به مدرسه‌ای در استان صعده را محکوم کرد.

دفتر بان کی‌مون در بیانیه‌ای اعلام کرد دبیرکل سازمان ملل «خواهان انجام تحقیقات فوری درباره این حادثه تاسف‌بار شده است.»

بر اساس این بیانیه، بان همچنین «تمامی جناح‌ها را به اتخاذ اقدامات لازم برای اجتناب از نقض قوانین بین‌الملل و حقوق بشر و...حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی فراخوانده است.»

سازمان ملل در این بیانیه خاطر نشان کرد: «دبیرکل تاکید دارد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد.»

این بیانیه می‌افزاید بهای تشدید عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن را «غیرنظامیان از جمله کودکان» می‌پردازند.

سازمان پزشکان بدون مرز گزارش داد در حمله هوایی روز شنبه جنگنده‌های سعودی به یکی از روستاهای اطراف شهر حیدان در استان صعده واقع در شمال یمن10 کودک کشته و 28 کودک نیز زخمی شدند.

عربستان سعودی در اقدامی حیرت‌آور با تکذیب بمباران این مدرسه، ادعا کرد یک اردوگاه نظامی را در این منطقه هدف قرار داده است.

سازمان ملل در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) در گزارشی دربارۀ ناقضان حقوق کودکان، ائتلاف تحت رهبری سعودی را مسئول 60 درصد از مرگ و میرهای کودکان در یمن در سال 2015 عنوان کرده بود. براساس این گزارش، در حملات عربستان و متحدانش 510 کودک کشته و 667 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

اما دبیر کل سازمان ملل در تاریخ ششم ژوئن (17 خرداد) نام این ائتلاف را از فهرست سیاه کودک کشی خارج کرد. وی پس از مدتی اذعان کرد که تحت فشار سعودی‌ها و تهدید آن‌ها در رابطه با قطع کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه به سازمان ملل، نام این ائتلاف را از این فهرست خارج کرده است.

ائتلاف سعودی حملات مرگبار خود به کشور فقیر یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور، آغاز کرد. عربستان در این جنگ از تسلیحات ممنوعه، ازجمله بمب‌های خوشه‌‎ایِ تولید امریکا و بریتانیا، استفاده کرده است که در اثر آن در حدود 10 هزار نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. 

در این حملات علاوه بر مرگ هزاران نفر، بسیاری از زیرساخت‌های یمن، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها، تخریب و زمینۀ گسترش گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، در این کشور فراهم شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار