مطهری در موافقت با استفساریه اصلاح قانون انتخابات مجلس:

هر سند جدید واصله درباره منتخبان باید در مجلس بررسی شود/ هدف جلوگیری از تکرار موضوع منتخب اصفهان در آینده است

هر سند جدید واصله درباره منتخبان باید در مجلس بررسی شود/ هدف جلوگیری از تکرار  موضوع منتخب اصفهان در آینده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی مطهری نماینده مردم تهران در موافقت با طرح استفساریه ماده 73 و 52 قانون انتخابات مجلس در صحن علنی امروز چهارشنبه 27 مرداد ماه پارلمان، گفت: این استفساریه موضوع مهمی را مطرح می‌کند. صورت مسئله این است که در انتخابات مجلس بعد از تأیید صلاحیت یک نامزد انتخابات در یک حوزه انتخابیه و تأیید سلامت و صحت انتخابات در آن حوزه، در حالی که هیچ تخلفی مانند خرید رأی از آن منتخب سر نزده آیا هیأت نظارت می‌تواند آرای آن منتخب را باطل کند و یا خیر؟

وی در ادامه با اشاره به انتخابات اخیر مجلس در مشکلاتی که برای یک منتخب در یک حوزه انتخابیه اصفهان پدید آمد، گفت: طبعا این موضوع موجب بی‌احترامی به رأی مردم و هتک حرمت آن منتخب شد، البته هدف این استفساریه حل مشکل آن نامزد نیست بلکه هدف جلوگیری از تکرار این موضوع نامبارک در آینده است چرا که ممکن است این بلا سر سایر نمایندگان هم بیاید.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: اگر ما در این مسئله تسلیم شویم در انتخابات بعدی تعداد زیادی از منتخبان را بعد از تأیید صلاحیت و با وجود انتخاب سالم  از سوی مردم حذف می‌کنند و آن را معطوف به سابقه نماینده می‌کنند.

مطهری با اشاره به قانون انتخابات مجلس و آیین‌نامه داخلی آن گفت: این قوانین تکلیف این موضوع را به خوبی روشن کرده‌اند و ابهامی در مسئله نگذاشتند ولی نظر به اینکه در انتخابات اخیر در تصویب ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 بین مجری و ناظر انتخابات اختلاف به وجود آمد لازم شد مجلس که مفسر قوانین عالی است نظر خود را در این موضوع اعلام کند تا این اختلاف برطرف شود.

وی افزود: قانونگذار به خاطر احترام به رأی مردم گفته است؛ اگر بعد از رأی سالم مردم مدرک جدیدی درباره صلاحیت یک منتخب به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال شد، این مدرک باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و اگر بناست آن منتخب حذف شود در بررسی اعتبارنامه‌ها و توسط نمایندگان ملت این مسئله بررسی شود نه اینکه بدون توجه به رأی مردم به وسیله ناظر انتخابات این مسئله صورت گیرد.

مطهری بیان داشت: البته موارد ابطال آرا منتخب مثل خرید و فروش رأی یا کسب آرا با تهدید در ماده 19 انتخابات مجلس به خوبی ذکر شده است و مورد اختلاف نیست که این مسئله از موضوع بحث ما خارج است اما محل بحث موردی است که با وجود اینکه چنین تخلفاتی در کار نبوده و بعد از رأی سالم مردم آن منتخب را حذف کرده‌اند که این مسئله باعث هتک حرمت آن نامزد انتخاباتی شده است.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به جزئیات استفساریه مذکور گفت: در استفساریه دو سوال و پاسخ مطرح شده که باید به تصویب مجلس برسد.

وی با اشاره به سوال نخست که به موضوع تأیید صلاحیت شورا پس از تأیید اولیه نامزد انتخابات معطوف می‌شود گفت: طبق ماده 30 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه باید این مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در نظر قطعی و نهایی درخصوص این استفساریه گفته شده است که این دیدگاه نمی‌تواند دو دیدگاه باشد و قابل تغییر نیست و اگر مدرک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد این مسئله باید به مجلس ارسال شود.

نماینده مردم تهران در با اشاره به ماده 73 قانون انتخابات مجلس که به موضوع ابطال انتخابات اشاره دارد، بیان داشت: در رابطه با این موضوع در استفساریه مذکور پاسخ این چنین است؛ منظور قانونگذار از عبارت ابطال انتخابات مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی صرفا ناظر بر کل حوزه انتخابیه است و نمی‌توان آرای برخی منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد.

مطهری تصریح کرد: همان طور که گفتیم ابطال آرا یک منتخب به دلیل تخلفات در جریان انتخابات مسئله دیگری است و در مواد قانونی انتخابات تعیین تکلیف شده است که مثلا اگر خرید رأیی صورت گرفته است آرا آن نامزد می‌‌تواند باطل شود البته این محل سوال نیست و این مسئله روشن است اما بحث آنجایی است که چنین تخلفاتی در کار نبوده و ناظر انتخابات می‌گوید که صحت انتخابات فلان حوزه که مثلا سه منتخب دارد تأیید می‌شود ولی انتخابات درباره یکی از آنها ابطال شده است که این امر سوال‌برانگیز است.

وی افزود: همواره سخن بر این است که اگر انتخابات در یک حوزه‌ای تأیید شده این مسئله به هر سه نفر آن حوزه انتخابیه معطوف می‌شود نه اینکه این مسئله شامل دو نفر شده و یک نفر باقی مانده را می‌توان رد صلاحیت کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار