معرفی موزه/51

رازهای تاریخی در کاشی‌های حمام سمنان! + تصاویر

حمام قلی و پهنه دو حمام و موزه تاریخی شهر سمنان هستد که در کاشی آن رازهای تاریخی نهفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانیکه به شهرهای گوناگون سفر می‌کنید چقدر خوب است تا سری به موزه‌هایش بزنید تا با فرهنگ و آئین آنها آشنا شوید زیرا هر موزه بیانگر حرف‌هایی است که با اشیای به جا مانده لب به سخن باز می‌کند.

حمام قلي در خيابان امام خميني سمنان، در كوچه معروف به ملا قزويني واقع شده است که می‌توان این بنا را در زمره يكي از آثار قرن دهم به شمار آورد.

حمام قلي شامل سه قسمت سربينه، رخت كن، گرم خانه و خزانه است. بخش اول يا سربينه به شكل مربعي است كه چهار غرفه با تاق هاي قوسي شكل در اطراف آن ساخته شده است. نور داخل سربينه از طريق روزنه هايي كه در وسط سقف و در اطراف آن ساخته شده است تأمين مي شود. قسمت دوم حمام گرم خانه است كه براي ورود به آن بايد از هشتي گذشت.

وقتی پا به این حمام تاریخی می گذارید طوری بنا و آدم هارا بازسازی کرده اند که گویا تاریخ جلوی چشمانتان آورده می شود که احساس میکنید متعلق به همان دوران هستید و تاریخ هیچگونه تغییری نکرده است.

اين‌ حمام‌ در بازار عمومي‌ سمنان‌ و در جنوب‌ شرقي‌ تكيه‌ ناسار قرار دارد. اين‌ بنا در سال ‌۱۱۱۸ هجري‌ قمري‌ در زمان‌ شاه‌ عباس‌ صفوي‌ ساخته‌ شده‌ است‌. بر بالاي‌ سر در كوچك‌ حمام‌، سنگ‌ نبشته‌اي‌با عبارت‌ «بنا كنندگان‌ اين‌ حمام‌ حاجي‌ الحرمين‌، حاجي‌ محمد زمان‌ ملك‌، به‌ تاريخ‌ ۱۱۱۸ هجري‌» بر آن‌ نقش ‌بسته‌ است‌.

اما این بنا تنها حمام تاریخی این شهر نبوده و حمام دیگری بنام حمام‌ پهنه‌ و گرمابه‌ حضرت‌ سمنان‌ وجود دارد که از در و دیوار آن قدمتش مشخص است.

در زمان‌ سلطنت‌ ابوالقاسم‌ با برخان‌ پادشاه‌ تيموري‌ (در سال‌ ۸۵۶ ه.ق‌) و به‌ دستور وزير وي‌ خواجه‌ غياث‌ الدين‌بهرام‌ سمناني‌ ساخته‌ شده‌ است‌. اين‌ بنا در زمان‌ مظفرالدين‌ شاه‌ قاجار (در سال‌ ۱۳۱۲ ه.ق‌) و به‌ دستور حاج‌ملاعلي‌ حكيم‌ الهي‌ دانشمند معروف‌ تعمير و تجديد بنا شد. ساختمان‌ حمام‌ مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رختكن‌ ياسر بينه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ است‌. چیزی که در قسمت دیگر خود نمایی می کند وجود عکس های پهلوانان و یا اشخاص مهم تاریخی است که دور تا دور این بنا گذاشته شده و پشت هر کدام قدمتی طنازی می کند. 

دیدن کاشی های مربوط به چند دهه گذشته  در و پنجره ها که روزی برای خود از دنیای مد صحبتی داشته اند و روزانه چندین نفر را پذیرا بودند جذابیت های خودش را دارد البته ناگفته نماند که همچنان مردم مختلفی به بازدید از این موزه می روند.

اگر دلتان می‌خواهد به یک شهر تاریخی و بناهای قدیمی سفر کنید کافیست تا مقصد را شهر سمنان در نظر بگیرید و تا چند کیلومتریش از سفر خود لذت ببرید.


گزارش از نیلوفر جوانشیر





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار