پمپئو: پرداخت 400 میلیون دلار به ایران ناقض قوانین آمریکا است

یک نماینده حزب جمهوری خواه ادعا کرد نقل و انتقال وجه نقد به ایران، مخالف قوانین آمریکا بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، مایک پمپئو نماینده جمهوری خواه در نامه ای به وزارت خزانه داری آمریکا، خواستار توضیح در خصوص پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد در دولت اوباما به ایران شد.

وی در نامه ای به جک لو وزیر خزانه داری آمریکا نوشته است که شاید این پرداخت، خلاف قانون باشد.

پمپئو در نامه ارسالی خود نوشته است: «با توجه به این که اصول مربوط به این پرداخت، نگران کننده است، تدارکات و شیوه انجام آن نیز به نظر، خلاف قانون می رسد.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در 17 ژوئن اعلام کرد این پرداخت، بخشی از توافق یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری برای حل و فصل پرونده فروش سلاح به ایران پیش از انقلاب اسلامی بوده است.

اما بعد از این که وال استریت ژورنال در اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد این پرداخت به صورت فرانک سوئیس و ارزهای دیگر بوده است و هواپیمایی بی نام و نشان این مبلغ را تحویل داده است، بحث های جدیدی در خصوص آن ایجاد شد.

پمپئو جمهوری خواه که عضو کمیته اطلاعات مجلس آمریکا است، می گوید این اقدام، احتمالا خلاف قانون است زیرا نقل و انتقال هر گونه وجهی از آمریکا به ایران، ممنوع است.

پمپئو در نامه خود که حاوی 13 پرسش است از لو خواسته توضیح دهد این انتقال چگونه ممکن شده است، آیا تصمیمات قانونی در خصوص آن گرفته شده، و آیا مقامات وزارت خزانه داری آمریکا با این پرداخت مخالفتی کرده اند یا نه.

وی پرسیده: «آیا تحریم های انتقال به ایران مد نظر قرار گرفته است یا نه؟ آیا وزارت خزانه داری، مجوز، گواهی یا هرگونه ابزار دیگری صادر کرده است که این روش انتقال پول را قانونی انجام داده باشد؟ آیا سند قانونی در این خصوص به وزارت خزانه داری یا موسسات دیگر تحویل شده است یا نه؟»

پمپئو نوشته است: «گویا دولت در ادامه طفره رفتن از پاسخ به سوالات ساده در خصوص این انتقال، فهرست بلندبالای حقایق کتمان شده در خصوص برجام از مردم و کنگره را طولانی تر کرده است. اوباما نوشته است این پرداخت پول، مانند رمان های جاسوسی یا جنایی است. مردم حق دارند در خصوص انتقال این همه پول به ایران، جزئیات را بدانند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار