بودجه پژوهشی پاسخگوی نیازهای دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رشد علمی این دانشگاه گفت: کمبود تجهیزات و منابع مالی ناکافی پژوهشی به پیشرفت طرح های تحقیقاتی آسیب می زند.

علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره برنامه های این دانشگاه برای شتاب رشد علمی کشور اظهار کرد: روند تولید مقاله در دانشگاه علوم پزشکی تهران برخلاف کاهش آن در کل کشور در 2 سال گذشته به علت تحریم ها و مشکلات اقتصادی صعودی است اما حفظ این روند بسیار سخت است که باید منابع و زیرساخت های پژوهش را برای تسریع در شتاب رشد علمی فراهم کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه در حدود 3 هزار و 500 مقاله از 5 هزار مقاله این دانشگاه در نمایه های بین المللی نمایش داده می شوند، افزود: حفظ این روند و تداوم رشد علمی بدون در نظر گرفتن منابع کافی پژوهشی بسیار مشکل است. 

وی تاکید کرد: در سال 94 بودجه طرح های پژوهشی دانشگاه با وجود سهم 70 درصدی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، کمتر از یک میلیارد بود که برای جبران این کمبود و با کمک های وزارت بهداشت، بودجه پژوهشی به کمتر از 10 میلیارد تومان افزایش یافت .

جعفریان با بیان اینکه 10 میلیارد تومان تنها 30 درصد نیاز پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران است، اظهار کرد: دانشگاه تمام سعی خود را برای در اختیار گذاشتن این بودجه و حفظ رشد علمی خود به کار می گیرد که برای تولید علمی در سطح کشور باید نیازسنجی ها در منابع بودجه ای و تسهیلات لحاظ شود.  

وی با اشاره به قانون جدید مالیات و سهم 20 درصدی آن از منابع پژوهشی گفت: طرح های پژوهشی نیازمند ابزار و تحقیق است که عدم اصلاح این قانون به پژوهش آسیب می زند، همچنین باید بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در فعالیت های پژوهشی تشویق کنیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بخش خصوصی تنها در صورت سوددهی فعالیت پژوهشی در این عرصه سرمایه گذاری می کند که برای تشویق آنها باید بخش خصوصی سرمایه گذار را از مالیات معاف و به این ترتیب بدون اتکا به بودجه دولت به شتاب علمی کشور کمک کنیم. 

وی با اشاره به بهبود ارتباطات بین المللی کشور نسبت به سال های قبل اظهار داشت: در گذشته مقالات پژوهشی را به علت تحریم ها رد می کردند که امروزه فرصت های بهتری حاصل شده و می توان با تکمیل زیرساخت ها، تجهیزات و تامین منابع مالی آنها به حفظ رشد علمی کمک کرد. 

جعفریان درباره نیازسنجی های صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی تهران برای رشد علمی بیان کرد: نیازسنجی بارها در تمام دانشکده ها صورت گرفته که در علوم پایه نیاز به بازسازی و نوسازی بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی داریم که تهیه و بودجه آن مسئله و زمان بر است. 

 وی افزود: تنها دو طبقه ساختمان جامع تحقیقات دانشگاه تجهیز شده که فراهم کردن ملزومات آن نزدیک به 30 میلیارد تومان هزینه دربردارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار