صدور حکم بازداشت 84 دانشگاهی در ترکیه

رسانه های ترکیه از صدور حکم بازداشت 84 دانشگاهی به جرم ارتباط با فتح الله گولن خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ رسانه های ترکیه روز جمعه اعلام کردند دادستانی این کشور حکم بازداشت 84 دانشگاهی را به ظن ارتباط احتمالی با فتح الله گولن، منتقد دولت ترکیه صادر کرده است.

بنا بر اعلام خبرگزاری دوغان ترکیه، در چارچوب این عملیات در 17 استان کشور، 29 مظنون بازداشت شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، این منبع افزود بیشتر این دانشگاهیان که حکم بازداشتشان صادر شده است، در دانشگاه سِلچوک شهر قونیه در مرکز ترکیه کار می کنند، در میان این افراد نام حقی گوکبِل، رئیس پیشین این دانشگاه نیز در این فهرست دیده می شود.

پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه، مقامات ترکیه پاکسازی های گسترده ای در سراسر این کشور به منظور اخراج طرفداران فتح الله گولن از بخش های ادارات دولتی، ارتش، دستگاه قضایی، آموزش و اقتصاد آغاز کردند که اعتراضات شدید کشورهای غربی را به دنبال داشت.

از نظر دولت، این اقدام در جهت خشکاندن منابع مالی شبکه های وابسته به گولن -دشمن شماره یک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه- صورت می گیرد.
آنکارا فتح الله گولن را که از سال 1999 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد، به سازماندهی کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم کرده و خواستار استرداد وی از آمریکاست. کودتایی که در جریان آن 273 تن کشته و بیش از دو هزار تن زخمی شدند. گولن تاکنون این اتهامات را رد کرده است.

بینعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد تا کنون بیش از پنج هزار کارمند دولتی اخراج و 80 هزار تن نیز از کار معلق شده اند.

وی افزود همچنین 20 هزار نفر نیز تفهیم اتهام و بازداشت شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار