در پی ناامیدی از نشست اوپک و افزایش ارزش دلار؛

سقوط مجدد بهای نفت به زیر 50 دلار

بهای نفت شاخص آمریکا در معاملات روز جمعه نیویورک کاهش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت شاخص آمریکا(وست تگزاس اینترمیدییت) در معاملات روز جمعه نیویورک کاهش یافت. 

بر این اساس، بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین، وست تگزاس اینترمدییت(دبلیو.تی.آی) که بیشتر برای قیمت گذاری نفتی که در آمریکا مصرف می شود به کار برده می شود در آغاز معاملات بازار نفتی نیویورک، نایمکس، برای تحویل در ماه سپتامبر با 12 سنت کاهش به 48 دلار و 77 سنت رسید.

بیل باروچ کارشناس شرکت داده های آماری، تحلیل و پیش بینی اوضاع بازار انرژی و نفت iiTrader در این باره می گوید: "با توجه به اینکه امروز آخرین روز بستن قراردادهای نفتی برای تحویل در ماه سپتامبر در بازار نیویورک است، انتظار می رود طی امروز شاهد نوساناتی در بهای این شاخص نفتی باشیم." 

کارشناسان بخش کارگزاری نفتی ‏بانک کومرتسبانک(‏Commerzbank‏) که داده های ‏پایه آماری، مدیریتی و تحلیل‌های لازم در ‏خصوص مسائل نفتی و انرژی را ارائه ‏می‌کنند، در این باره می‌گویند نبود آمار مثبت اقتصادی باعث کاهش بهای این شاخص نفتی در معاملات امروز شده است.

از طرفی از شور و شوق خبر مربوط به نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برای محدود سازی تولید نفت نیز تا حدودی کاسته شده است. این هفته اعلام شد کشورهای عضو اوپک در نظر دارند برای محدود سازی تولید نفت خود جهت افزایش قیمت ها در بازار جهانی، نشستی غیر رسمی در حاشیه همایش بین المللی انرژی که در روزهای 26 تا 28 سپتامبر امسال در الجزایر برگزار خواهد شد، داشته باشند.

بیل باروچ در همین باره می گوید: افزایش قیمت ها در معاملات روزهای کاری گذشته ناشی از شایعات مربوط به احتمال محدود شدن تولید نفت اوپک بوده است. اما ارزیابی ما این است که این کار انجام نخواهد گرفت. این کارشناس با اشاره به داده های آماری مربوط به اصول و عوامل بنیادین مؤثر بر بازارهای نفتی از جمله تولید، عرضه و تقاضا، می گوید بهای نفت باز هم کاهش خواهد یافت. 

از این گذشته سرمایه گذاران بازار نفتی آنقدر نفت خریده اند که به این زودی ها قیمت ها افزایش نیابد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت: عربستان سعودی در نظر دارد نفت بیشتری تولید کند، نیجریه نیز ظرفیت افزایش تولید بیشتر نفت را دارد و ایران نیز عزمش را برای تولید بیشتر نفت جزم کرده است. 

وزارت انرژی آمریکا  روز چهارشنبه این هفته اعلام کرد تولید نفت این کشور به شدت افزایش یافته است. در همین خصوص سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی اکنون منتظر انتشار گزارش مربوط به شمار دکل های حفر چاه در آمریکا هستند که شرکت خدمات ‏نفتی بیکر هیوز Baker Hughes، قرار است طی امروز رقم آن منتشر کند. 

عامل دیگری که در کاهش بهای نفت در بازار نیویورک تاثیر گذار بوده افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر جهان بوده است.

افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر جهان باعث می شود سرمایه گذاران دارای ارزهای دیگر به جز دلار، برای خرید نفت دلسرد شوند. چون اینگونه خرید نفت برای ‌آنها گرانتر تمام می شود و این در کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی تاثیر گذار خواهد بود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار