زنجان؛

مراتع در کام حریق

امسال سهل انگاری نزدیک به270 هکتار ازمراتع استان را به کام حریق کشید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛یک میلیون و ۱۰۰ هکتار مراتع در زنجان وجود داردکه در چهار ماه گذشته 265 هکتار از این مراتع دچار حریق شدند.

مراتع در کام حریق
در حالیکه مراتع مزایایی زیادی برای ما انسانها دارد ولی همین مراتع همواره از سوی انسانها در تهدیداست .
تاًمین علوفه مورد نیاز دامها،حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری. تولید گیاهان دارویی ، صمغ و رزین ها.حفظ خاک ،افزایش سطح آبهای زیر زمینی.اشتغالزایی و توسعه اقتصادی ...از جمله مزایای مراتع هستند.
مراتع در کام حریق
خلیل آقاجانلو سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با اشاره به اینکه عمده خسارت ناشی از آتش سوزی ها در استان گونه های گیاهی را تهدید می کند، گفت: وقوع آتش سوزی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و نیز اکو سیستم و میکرو ارگانیسم‌های خاک می‌شود که علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی خزندگان و جوندگان و گونه های حیوانی تحت حفاظت محیط زیست نیز در معرض نابودی قرار می گیرند.
آقاجانلودرباره احیای مجدد مراتعی که دچار حریق می شوند می گوید: احیای هر هکتار از مراتع که بر اثر آتش سوزی از بین می رود، علاوه براینکه بسیار زمانبراست به طور متوسط نیازمند سه میلیون و 500 هزار ریالل اعتبار است.
برای تهیه گزارش به شهرستان طارم رفتیم منطقه ای که بسیاری از مراتع آن دچار حریق شدند .
وقتی به منطقه ی چفتان طارم رسیدیم  نیروهایی یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طارم و هلال احمر هنوز مشغول اطفاء حریق بودند  .
نیروهایی تلاشگری که علاوه بر تحمل گرمای این منطقه بایددر این فصل از سال با آتش نیز جدال کنندودراین بین خطراتی همچون گرمازدگی ،پرت شدن از کوه و شکستگیها این نیروها را تهدید می کند.   
به سوی مسافرینی میروم که درکنار جاده ایستاده اند یکی از مسافران متوجه حضور ما می شود
 رو به دوربین می کند و می گوید چندین سال است که با خانواده از این منطقه  زیبا عبور می کنیم وقتی این منظره را دیدم بسیار متاثر شدم 

مراتع در کام حریق
او می گوید نکته ای که بیشترباعث تاثر من شد اینست که بیشتر علت این آتش سوزیها  سهل انگاریهایست که ما آنرا کوچک می شماریم   .    
 افشاریان مسئول حفاظت منابع طبیعی طارم در این باره می گوید :ازابتدای امسال تا کنون بیش از 20 مورد آتش سوزی در سطح مراتع استان صورت گرفته که  بیش از 90 درصدعلت آن عوامل انسانی همچون گردشگران ،مسافران طبیعت و چوپانان بوده اند
وی می افزاید:به مخاطره افتادن حیات حیوانات جانوران؛ تخریب خاک، آلودگی هوامختل نمودن ترکیب گونه های گیاهی از عمده ترین اثرات مخرب آتش سوزی مراتع است.

مراتع در کام حریق
افشاریان از آموزش و فرهنگ سازی به عنوان دو راهکار موثر در مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع یاد کرد و گفت: باید اهمیت جنگل‌ها و نحوه مراقبت از این نعمت خدادادی برای همه مردم بویژه در روستاها آموزش داده شود تا حفاظت و صیانت از این نعمت الهی به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود
وی حضور نیروهایی گشت موتوری و گشت خودرویی به صورت شبانه روزی در سطح مراتع و و حضور در بین دامداران وپخش بروشور در بین آنها را از اقدامات اداره منابع طبیعی اعلام کرد. 

گزارشی از زهرا نصیری
برچسب ها: مراتع ، حریق ، زنجان ، آتش سوزی ، طعمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.