«زیکا» مغز بزرگسالان را هم نشانه می رود

بررسی‌های اخیر دانشمندان حاکی از آن است که ویروس زیکا مغز افراد بالغ را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان که پیش از این تصور می‌کردند ویروس زیکا تنها رشد مغزی نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بررسی‌های اخیر به این نتیجه رسیدند که مغز افراد بالغ هم تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرد.
 
مطالعات محققان روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس زیکا روی سلول‌های مغزی تکامل نیافته اثرگذار است. دانسته‌ها حاکی از آن بود که زیکا با آلوده کردن نوزادان، به طور مستقیم روی سلول‌های عصبی تکامل یافته به ویژه روی سلول‌های مغزی قرار می‌گیرد که نتیجه آن بروز یک ناهنجاری مادرزادی شدید است که معمولا با ایجاد سر کوچک در نوزاد خود را نشان می‌دهد که به آن میکروسفالی ‌گویند و تاثیر مخربی روی مغز به جا می‌گذارد.
 
بسیاری از نوزادان مبتلا به این عارضه، سقط می‌شوند و آن دسته که جان سالم به در می‌برند نیز دچار آسیب مغزی دائمی می‌شوند و تاکنون هیچ درمانی هم برای آن کشف نشده است.
 
محققان دانشگاه راکفلر نیویورک مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند. انها پیش از این می‌دانستند که ویروس زیکا سلول‌های مغزی تکامل‌نیافته را موسوم به سلول‌های بنیادی ترجیح می‌دهند و در آزمایش‌های اخیر روی احتمال وجود این سلول‌های نابالغ در مغز افراد بالغ مطالعه کردند.
 
آنها دریافتند که دو نقطه از مغز موش‌های بالغ حاوی سلول‌های عصبی بنیادی است و دریافتند که بعد از ابتلای موش، ویروس زیکا وارد این دو نقطه از مغز می‌شود و آنها را آلوده می‌کند و به نظر می‌رسد که برخی سلول‌های بنیادی این دو نقطه را از بین می‌برد.
 
بنابراین، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که افراد بالغ نیز مانند نوزادان در معرض خطر آسیب مغزی ناشی از ابتلا به ویروس زیکا هستند. محققان هنوز به دنبال عوارض ناشی از این ویروس روی مغز افراد بالغ هستند. به گفته محققان، مغز افراد بالغ نسبت به نوزادان آسیب‌پذیری کم‌تری دارد اما همین مقدار اسیب هم می‌تواند باعث بروز صرع، تغییرات شخصیتی، افسردگی و زوال عقل شود.
 
البته این در حالی است که محققان اعلام کرده‌اند تمام افراد بالغی که مبتلا به این ویروس می‌شوند، آسیب مغزی را تجربه نمی‌کنند و در ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد ابتلا، به حدی علاوم بیماری خفیف و زودگذر است که فرد حتی متوجه ابتلا به این ویروس نیز نمی‌شود. در موارد شدید بیماری، فرد با درد عضلانی، سردرد، قرمزی و خارش چشم روبرو می‌شود.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار