با روی کار آمدن دولت یازدهم، می‌توان "وزارت امور خارجه" را پرکارترین وزراتخانه دولت دانست که پرونده‌های مهمی را در حوزه سیاست‌های منطقه ای و بین‌المللی بر عهده داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با روی کار آمدن دولت یازدهم، می‌توان "وزارت امور خارجه" را پرکارترین وزراتخانه دولت "تدبیر وامید" دانست که از همان ابتدا با انتقال پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای عالی امنیت ملی به این وزارتخانه، عملا گفتگو های ایران و طرف‌های غربی بر عهده ظریف و همکارانش در وزارت خارجه باشد. مذاکراتی حساس و طولانی که حاصل آن توافقنامه هسته‌ای یا همان "برجام" بود.

از همان ابتدا دولتمردان معتقد بودند توافق برجام و رفع تحریم‌ها، گشایشی در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و دیپلماسی کشور خواهد بود و حجت‌الاسلام روحانی؛ رییس جمهور تعبیر "آفتاب تابان" را برای برجام به کار برد اما اکنون پس از گذشت 9ماه از اجرای برجام و با بدعهدی های طرف‌ غربی به خصوص آمریکا، این توافقنامه به چالشی مهم برای دولت تبدیل شده و منتقدان از آن به عنوان ناکامی دولت در عرصه سیاست خارجی یاد میکنند و اما موافقان عملکرد دولت در این عرصه، نقطه قوت دستگاه دیپلماسی کشور را مذاکرات هسته‌ای و برجام میدانند. البته عملکرد دولت در مسائل منطقه‌ای نیز یکی از مواردی است که در تشریح عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی امری مهم و ضروری است.

سیاست خارجی دولت یازدهم؛ مثبت یا پاشنه آشیل؟!

نمره مثبت به سیاست خارجی دولت

عباسعلی منصوری آرانی نماینده مجلس نهم و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در عزصه سیاست خارجی اظهار داشت: بحث موفقیت یا عدم موفقیت سیاست خارجی دولت یازدهم به پارامترهای مختلفی مربوط است و بدین معنا است که نمی‌توان به صورت مجزا به این مسئله نگاه کرد.
 
گزارش سیاست خارجی دولت یازدهم

وی افزود: کارکرد و عملکرد سیاست خارجه در دولت یازدهم منوط به عملکرد و نوع برخورد با مسائل منطقه و جهان بوده است. تحلیل کلی از شرایط سیاست خارجه کشورمان در هر دولتی سخت است اما باید  گفت در این دولت به سرانجام رسیدن برجام و در پی آن پیاده کردن سیاست‌های کلی نظام با تکیه بر اقتدار ملی از جنبه‌های مثبت سیاست خارجه در این دولت است.  
 
آرانی افزود: البته در مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انتظار بود که از ظرفیت‌های موجود استفاده بهتری شود و اینکه در مسائل منطقه ای بالاترین برد سهم جمهوری اسلامی باشد از انتظارتی است که می‌بایست وزارت خارجه آن را عملی می‌کرد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه حاصل عملکرد سیاست خارجی را نه مطلقا بد و نه مطلقا خوب می‌دانم اظهار داشت: وضعیت عملکرد این دولت در حوزه سیاست خارجی یک عملکرد خاکستری می‌بینم اما معدل عملکرد دولت در این زمینه معدل مثبتی است.  
 
وی در پایان تصریح کرد: عملکرد وزارت خارجه را نمی ‌توان یک سویه تحلیل کرد و باید گفت بعد از گذشت قریب به سه سال، عملکرد دستگاه سیاست خارجه مثبت ارزیابی می‌شود و مردم امتیاز بهتری به وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی جهت ایجاد ارتباطات با کشورهای خارجی می‌دهند اما در بعد اتفاقات و رویدادهای منطقه‌ای معتقدم وزارت خارجه می‌تواند بهتر عمل کند.

 
سیاست خارجی؛ پاپشنه آشیل دولت

همچنین اسماعیل کوثری نماینده سابق مجلس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم اظهار داشت: دولت یازدهم اکثر وقت خود را جهت به سرانجام رساندن برجام گذراند و برداشت آنها این بود که می توانند از برجام استفاده‌های زیادی را ببرند اما در عمل اینگونه نشد.

گزارش سیاست خارجی دولت یازدهم

وی افزود: با گذشت بیش از 9 ماه از اجرای برجام اتفاق عملی را شاهد نبودیم و متأسفانه فناوری هسته‌ای ما نیز به نوعی با توقف روبرو شد. دستگاه دیپلماسی همچنین می‌بایست در عرصه منطقه‌ای نیز فعالیت‌های بیشتری را انجام می‌داد اما شاهد این مسئله نبودیم.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه سیاست خارجی پاشنه آشیل دولت یازدهم است، افزود: یکی از تبلیغات مهم و اظهارات دولتمردان همین بحث سیاست خارجی بود و از برجام به عنوان یک موفقیت نام می‌بردند که ما شاهد عدم موفقیت توافق هسته‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اکنون با وجود نظرات مختلف در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، از دولت انتظار می‌رود تا با تامین حداکثری نیازهای جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی، زمینه حضور فعالتر کشورمان در مسائل منطقه‌ای و جهانی را فراهم سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار