تولید کامپوزیت ضد زلزله در دانشگاه امیرکبیر

دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به دانش فنی کامپوزیت سیمانی ضد زلزله دست یافت.

حمیدرضا پاکروان دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت:هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی ساخت و توسعه کامپوزیت سیمانی شکل پذیر تقویت شده با الیاف پلیمری و بهبود خصوصیات شکل پذیری آن در برابر زلزله است.

وی با اشاره به تحقیقات بسیار زیادی که در زمینه تولید بتن های توانمند و بررسی خصوصیات آنها در دنیا صورت گرفته است، ادامه داد: در این پروژه همگام با محققان دنیا بر روی بهبود خصوصیات شکل پذیری یک نوع کامپوزیت سیمانی توانمند و شکل پذیر حاوی الیاف پلیمری کامپوزیت سیمانی مهندسی شده  مطالعه شده است.

این محقق دانشگاه امیرکبیر بیان داشت: بیشترین نوع الیاف پلیمری که به صورت تجاری برای ساخت این نوع کامپوزیت سیمانی استفاده می شود الیاف پلی وینیل الکل بوده که دانش تولید آن منحصر به چند کشور محدود در دنیا است.

وی درباره جزییات این فرآیند اظهار داشت: در این تحقیق، الیاف پلی وینیل الکل و الیاف پلی پروپیلن  با ویژگی ها و خصوصیات مناسب به صورت مخلوط و به عنوان تقویت کننده در کامپوزیت سیمانی  مورد استفاده قرار گرفته اند. که نتایج به دست آمده، نشانگر بهبود شکل پذیری کامپوزیت های سیمانی تولید شده نسبت به نمونه های مشابه خارجی  است.

این پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: محصول کامپوزیت سیمانی جدید به دلیل جایگزینی نسبتی از الیاف پلی وینیل الکل با الیاف پلی پروپیلن که از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

وی قابلیت استفاده به صورت لایه های نازک جهت مقاوم سازی سازه ها را از دیگر مزیت های این محصول کامپوزیتی برشمرد و تاکید کرد: این محصول کامپوزیتی می تواند برای مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله مورد استفاده قرار گیرد.

پاکروان گفت:  پیش از این ساخت نمونه های کامپوزیت سیمانی مهندسی شده ECC توسط محققان محدود در دنیا مورد توجه قرار گرفته و در کشور آمریکا نیز به ثبت جهانی رسیده است. 

این پژوهشگر دانشکاه امیرکبیر بیان داشت: همچنین در مطالعاتی که انجام شده، پتانسیل الیاف پلیمری تولید داخل (الیاف پلی پروپیلن) جهت کاربرد در تقویت محصولات سیمانی شناسایی شد که می توانند عملکرد مناسبی به صورت مخلوط در ساخت بتن های تقویت شده داشته باشند.

وی یادآور شد: در این طرح برای اولین بار استفاده از مخلوط الیاف پلیمری با توجه به ویژگی های مورد نیاز در ساخت کامپوزیت سیمانی مورد توجه قرار گرفت و این مخلوط الیاف توانست به مقدار قابل توجهی خصوصیات شکل پذیری کامپوزیت سیمانی را افزایش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار