تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد:

یخچال‌های شمالگان تا یکسال آینده ذوب می‌شوند

به باور دانشمندان، با ادامه روند گرم شدن کره‌زمین مساحت زیادی از یخچال‌های قطب شمال تا یکسال آینده نابود می‌شوند.

یخچال‌های شمالگان تا یک سال آینده ذوب می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین؛ دانشمندان معتقدند با تسریع روند گرمایش جهانی، بخش عظیمی از یخچال‌های قطب شمال تا تابستان آینده آب می‌شوند و از بین می‌روند.

پیتر وادهامز، از اساتید سابق موسسه تحقیقاتی قطب در کمبریج بر این باور است که با ادامه روند گرم شدن کره‌زمین مساحت زیادی از یخچال‌های قطب شمال تا یکسال آینده نابود می‌شوند.

وادهامز بیش از 50 سفر به قطب شمال داشته است و نتیجه تحقیقات خود درباره قطر و مساحت یخچال‌های شمالگان را در قالب کتابی با نام "خداحافظی با یخ" ارائه کرده است.

وی در گفتگو با روزنامه گاردین گفت: در حال حاضر حدود یک‌میلیون کیلومتر مربع از یخچال‌های شمالگان باقی مانده است ولی با ایجاد مسیری که شمال غرب یخچال‌ها را به سواحل کانادا متصل می‌کند، باید منتظر از بین رفتن این یخچال تا تابستان سال 2017 یا 2018 بود.

به گفته این دانشمند، یخچال‌های شمالگان همانند یک سامانه تهویه برای کره زمین عمل می‌کنند. به این صورت که سطح صاف و سفید یخچال‌ها تا 50 درصد از اشعه خورشید را به فضا منعکس می‌کنند. این در حالی است که آب اقیانوس‌ها که به‌مراتب تیره‌تر از یخچال‌ها هستند تنها 10 درصد اشعه خورشید را به فضا منعکس می‌کند. بنابراین با آب شدن یخچال‌های قطب شمال، حجم برخورد اشعه خورشید با زمین بیشتر شده و این روند به گرم‌تر شدن کره زمین منجر می‌شود. با ذوب شدن 300 کیلومترمربع از یخچال‌های شمالگان، حدود یک متر به سطح آب اقیانوس‌ها افزوده می‌شود و این امر درنهایت زیرآب رفتن خشکی‌ها را به دنبال دارد.

وادهامز معتقد است گذشته از دی‌اکسید کربن، مهم‌ترین عاملی که باعث ذوب شدن یخچال‌ها می‌شود، انتشار گاز متان است. بخش زیادی از گاز متان همراه دی‌اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی وارد جو می‌شود و تنها با کنترل انتشار این گاز در جو است که می‌توان از بحران ذوب شدن یخچال‌ها و پیامدهای آن در امان ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار