برچسب الکترونیکی که شش دنگ حواسش به شماست+عکس

دانشمندان موفق به ساخت قطعه‌ای الکترونیکی شده‌اند که با بررسی ضربان قلب، افراد را از بروز خطرات ایست قلبی آگاه می‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ایست قلبی یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. از طرفی، ضربان غیر منظم قلب را می‌توان یکی از مهمترین نشانه‌های حملات قلبی دانست. به گزارش خبرگزاری "دیلی میل" بیش از دو میلیون نفر در انگلیس از نارسایی ضربان نامنظم قلب رنج می‌برند.

این مسئله دانشمندان را بر آن داشت تا برچسب الکترونیکی تولید کنند که با اتصال آن به سینه بتوان وضعیت قلب را مورد بررسی قرار داد.

نحوه عمل برچسب کنترل قلب "زیو" (Zio) به این صورت است به مدت 2 هفته و به صورت 24 ساعت شبانه روز بر روی پوست قرار می‌گیرد و با تحلیل ضربان قلب خطر ابتلا به تنگی نفس، سکته و از کارافتادگی قلبی را ارزیابی می‌کند.

این دستگاه کوچک برای شناسایی عوارضی چون "آریتمی"__نوعی بی‌نظمی در ضربان قلب که کاملاً ناگهانی اتفاق می‌افتد_ بسیار مفید است.



پیش از این جهت شناسایی ناهنجاری‌های ضربان قلب از نوار قلب استفاده می‌شد. مشکل این روش آن است که از یک سو دستگاه الکتروکاردیوگرام باید ساعت‌ها به فرد وصل باشد و از طرف دیگر معاینات باید طی چندین جلسه صورت گیرد تا بتوان نارسایی ضربان قلب را شناسایی کرد، چرا که قلب ممکن است موقتاً سالم به نظر برسد.

این دستگاه کوچک که برچسب زیو (Zio) نام گرفته است اطلاعات دقیق عملکرد قلب را طی دو هفته جمع‌آوری می‌کند و به پایانه‌های اطلاعاتی شرکت سازنده، "آی ریتم" (iRhythm) ارسال می‌کند. سپس اطلاعات به متخصص قلب فرد مستعد بیماری ارسال می‌شود تا اقدامات لازم را بلافاصله انجام دهد.

این برچسب الکترونیکی شش دنگ حواسش به شماست

لازم به ذکر است دستگاه طی این دو هفته در همه شرایط (حتی در حمام) همراه فرد بوده و هر گونه نارسایی قلبی مثل "فیبریلاسون دهلیزی" (نوعی ضربان قلب کاملاً نامنظم) و "تاکی کاردی فوق بطنی" (تند شدن غیر عادی ضربان قلب) را به سرعت تشخیص می‌دهد.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار