ضمن تهدید به لغو طرح سفر بدون روادید شهروندان ترک به اروپا؛

یونکر: ترکیه باید خواسته‌های اتحادیه اروپا را اجابت کند

رئیس کمیسیون اروپا گفت ترکیه برای تداوم طرح مرتبط با سفر بدون روادید شهروندان ترک به اروپا، باید خواسته‌های این اتحادیه را اجابت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، مناقشات میان ترکیه و سران اروپایی بر سر سفر بدون روادید شهروندان ترک به قاره اروپا شدت گرفته است. بالا گرفتن تنش ها میان آنکارا و بروکسل می‌تواند بحران مهاجرت به قاره سبز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. 

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه در اظهاراتی تاکید کرد شهروندان ترک تنها درصورتی از امتیاز سفر بدون روادید به اروپا بهره مند خواهند شد که دولت ترکیه تمامی خواسته های اتحادیه اروپا، از جمله اصلاح قوانین شدید ضد تروریسم، را اجابت کند.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز اتحادیه را تهدید کرد در صورت لغو طرح مرتبط با سفر بدون روادید روادید، این کشور طرح جلوگیری از ورود آوارگان و مهاجران به اروپا را لغو خواهد کرد.

سران اروپا معتقدند اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه در سرکوب مخالفان و معترضان زیاده روی کرده است.  یونکر در کنفرانس سالانه مجمع اروپایی الپباخ در اتریش اظهار کرد: «تنها در صورتی مساله سفر بدون روادید تا تاریخ 1 اکتبر به قوت خود باقی خواهد ماند که ترکیه خواسته های اتحادیه را اجابت کند.» وی در ادامه افزود: «قوانین ضدتروریسم برای زندانی کردن فعالان رسانه و مطبوعات، دانشمندان و اساتید دانشگاه به کار نمی رود. این مبارزه با تروریسم نیست.»

ترکیه از موضع محتاطانه اروپا در قبال کودتای نافرجام ترکیه به شدت خشمگین است. بروکسل نیز می خواهد ترکیه در سرکوب و دستگیری مخالفان و مجازات آنها جانب احتیاط را رعایت کند؛ اما آنکارا معتقد است چنین قوانینی برای مبارزه با داعش و پ ک ک ضروری است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار