مشهد؛

چاقی؛ یکی از ده بیماری کشنده جهان؛

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: چاقی طبق درجه بندی سازمان جهانی بهداشت جزء 10 بیماری کشنده ی دنیا تلقی می شود.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد افزود: چاقی بیماری خزنده و یکی از پرهزینه ترین بیماری ها است و طبق درجه بندی سازمان جهانی بهداشت، جزء 10 بیماری کشنده ی دنیا تلقی می شود.

وی گفت :چاقی نه تنها خودش کشنده است، بلکه خیلی از بیماری ها را زمینه سازی می کند. بیماری های متابولیکی، قند، چربی، اختلالات مفاصل، احساس خود کم بینی و افزون بینی و تا مرز خودکشی می تواند ناشی از چاقی باشد.

عضو هیئت مدیره ی انجمن تغذیه ی ایران افزود: متأسفانه باور های غلطی در این زمینه نهادینه شده است و افرادی که می خواهند تند و سریع از شر چاقی و اضافه وزن رهایی یابند، در این راستا هزینه های میلیاردی را به افراد شیاد بازار گسیل داشته و آنان نیز از ناآگاهی های افراد دچار اضافه وزن و چاقی سوء استفاده کرده و آنها را از مسیر درستی که می تواند منجر به تناسب اندام و پیشگیری از چاقی شود، دور می کند.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری گفت: باور غلطی وجود دارد که کودکان چاق علاوه بر زیبایی، از سلامت کافی نیز برخوردار هستند و این درصورتی است که 30% کودکان ایران دچار اضافه وزن می باشند.

وی افزود:این کودکان زیبا و به ظاهر سالم امروزی، خیلی از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مزمن و امراض مختلفی را در خود پنهان دارند که در دهه های چهار و پنج زندگشان به بیماری های متعددی تبدیل خواهند شد.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری گفت: بیماری های دیابت، چربی ، سکته، نقرس و هر آنچه که شما فکرکنید ریشه در چاقی دارد و اگر به موقع اقدام شود، مطمئناً موثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در ابتدا بتوانیم چاقی را بشناسیم، به موقع شناسایی کنیم و گلوگاه های ایجاد آن را ببندیم، چرا که فقط کم کردن دریافت انرژی و بالابردن مصرف انرژی نمی تواند چاقی را درمان کند. بدن ما مکانیسم های دارد که می تواند بطور طبیعی 35% سوخت را پایین بیاورد. بنابراین باید با یک برنامه متناسب، متعادل و متنوع، قدم به قدم راه هایی را که از دست داده شده دوباره به دست بیاوریم.

انتهای پیام//ح.ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.