نیویورک سان: حل معمای پرداخت 1 میلیارد و 300 میلیون دلار به ایران/ تسویه بدهی تهران در روز تعطیل آمریکا

به ادعای نیویورک سان، واشینگتن بهره 400 میلیون دلار ایران را به شکلی مرموز دو روز پس از اعلام اجرایی شدن برجام پرداخت کرد.

نیویورک سان: حل معمای پرداخت 1 میلیارد و 300 میلیون دلار به ایران/ تسویه بدهی تهران در روز تعطیل آمریکا
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «نیویورک سان» در گزارشی نوشت: محققان کنگره که در حال بررسی 1 میلیارد و 300 میلیون دلاری هستند که به ایران پرداخت شده است، شاید لازم باشد درباره 13 مورد دیگر مبالغ سنگین پرداختی از سوی وزارت خزانه‌داری به وزارت امور خارجه آمریکا تحت عنوان کلی تسویه بدهی‌های خارجی نیز تحقیق کنند.

با احتساب 1 میلیارد و 300 میلیون دلاری که به ایران پرداخت شد، مجموع مبالغی که تهران تاکنون دریافت کرده است به 1 میلیارد و 700 میلیون دلار می‌رسد. این مبلغ برای تسویه قراردادی پرداخت شد که به دعوایی طولانی میان تهران و واشینگتن تبدیل شده بود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، 17 ژانویه (27 دی 94) گفت: تسویه حساب با تهران شامل پرداخت 400 میلیون دلاری می‌شود که مربوط به قراردادی است که ایران پیش از انقلاب این کشور در سال 1979 برای خرید اسلحه به آمریکا پرداخت کرده بود. به علاوه این که قرار است حدود 1 میلیارد و 300 میلیون دلار نیز به عنوان سود این مبلغ در سال‌های گذشته به تهران پرداخت شود.

بنابر این گزارش، وال استریت ژورنال اوایل ماه جاری میلادی از پرداخت مخفی 400 میلیون دلار به صورت نقد به ایران در همان روز سخنرانی اوباما در 17 ژانویه خبر داد. هفته گذشته سرانجام وزارت خارجه اذعان کرد که از این مبلغ به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران به منظور یافتن اطمینان از سلامت زندانیان آمریکایی استفاده کرد. این اظهارات بار دیگر پرسش‌هایی را در خصوص پرداخت باج از سوی آمریکا به ایران به رغم انکار کاخ سفید مطرح کرد.

در ماه مارس (31 روز منتهی به 13 فروردین) وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش‌های «اد رویس» و «مایک پمپئو،» از نمایندگان مجلس آمریکا، در خصوص پول‌های پرداخت شده به ایران گفت: 1 میلیارد و 300 میلیون دلار از طریق «صندوق قضاوت» که بخشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا مسئولیت آن را برای تسویه بدهی‌ها و جریمه‌های آمریکا در دعواهای حقوقی برعهده دارد، پرداخت شد. 

بنابر این گزارش، صندوق قضاوت بانک اطلاعاتی آنلاینی دارد که اگر در آن نام ایران را جستجو کنید به شما داده‌ای نشان نمی‌دهد. اما اگر ادعاها علیه وزارت خارجه آمریکا را جستجو کنید، 13 مورد پرداخت هر یک به مبلغ 99 میلیون و 999 هزار و 999 دلار و 99 سنت را نشان می‌دهد.

همه 13 مورد پرداختی در یک روز انجام شده است، در یک پرونده قرار دارد و شماره ارجاع آن‌ها یکسان است؛ اما شماره شناسه متفاوتی دارند. مجموع این مبالغ همان حدود 1 میلیارد و 300 میلیون  دلار (13 سنت کم) را نشان می‌دهد که واشینگتن به ایران پرداخت کرد. در همان روز مبلغ 10 میلیون دلار دیگر نیز از سوی صندوق قضاوت پرداخت شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پاسخی به این پرسش‌ها که آیا این مبلغ به ایران پرداخت شده است یا چرا این پرداخت‌ها 13 مورد هستند و یا این که چرا هر یک یک سنت از 100 میلیون دلار کمتر هستند نداده است. پرسش دیگر این است که آیا 10 میلیون دلار دیگری که در همان روز پرداخت شده است، ارتباطی با ایران دارد یا خیر؟ 

بر اساس اطلاعات وب‌سایت صندوق قضاوت، با وجود این که روند کاغذبازی برای پرداخت مبالغ بدهی آمریکا بسیار کوتاه شده، همچنان 6 تا 8 هفته برای این کار زمان نیاز است. اما نکته جالب این است که مبالغ مذکور در همان روزهای اعلام اجرایی شدن توافق ایران پرداخت شده است. 

اگر مبلغ 10 رقمی مذکور از سوی صندوق قضاوت روز 19 ژانویه (29 دی 94) به ایران پرداخت شده باشد به این معناست که آمریکا 2 روز از 17 ژانویه، زمان اجرایی شدن برجام برای پرداخت، فرصت داشته است. این بدان معناست که آمریکا روند 6 تا 8 هفته‌ای را در دو روز انجام داده است. اما نکته جالبتر این است که یکی از این دو روز یعنی 18 ژانویه تعطیلی رسمی دولت آمریکا بوده است.

انتهای پیام/ 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
اکه این پولها به ایران داده شده چرا ما هنوز اینقدر فقیر و بی پولیم که واسه یک لقمه نون باید اینقد زجر بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
نمایندگان امریکا چرا موقع بوکه کردن اموال ایران مجلس تشکیل نمی دهند
آخرین اخبار