رحمانی فضلی در گفتگوی ویژه خبری:

آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داریم/ با وجود مرزهاى ناامن همسايگانمان امنیت کامل در کشور برقرار است

وزیر کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح مهمترین اقدامات وزارتخانه متبوع خود در طول فعالیت دولت یازدهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عبدالرضا رحمانى فضلى" وزير كشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، در مورد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مواد مخدر موضوع بسيار مهمى است زیرا بزرگترين توليد كننده مواد مخدر همسايه ما است.

وى افزود: ما سعى كرديم به عنوان اولين هدف پيشگيرى كنيم و در اين راه همگان به ما كمك كردند. مسئله بعدى درمان معتادين بود كه البته جمع آورى معتادين متجاهر يكى از اهداف ماست.

 تا آبان ماه قرار شده همه دستگاه ها يك كار فوق العاده در زمینه اعتیاد انجام دهند

رحمانى فضلى گفت: ما در دنيا پرچمدار مبارزه با مواد مخدر هستيم و بيشترين مبارزه را در اين حوزه جمهورى اسلامى به كمک نيروهاى نظامى و امنيتى انجام داده است از سال ٩٢ تا ٩٤، ١٧٤٨ تن مواد مخدر كشف شد و در اين زمان ٩٢٢ هزار نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بازداشت شدند.

وى افزود: طبق رهنمود مقام معظم رهبرى يك كار فوق العاده در مسئله مواد مخدر انجام می شود.

رحمانى فضلى گفت: ٩٧ درصد مردم ايران پاك هستند و مردم بايد به حدود 3 درصد گرفتار اعتياد كمك كنند و تا آبان ماه قرار شده همه دستگاه ها يك كار فوق العاده انجام دهند و گزارش ان را خدمت مقام معظم رهبرى ارائه كنند.

وزير كشور همچنين با اشاره به قاچاق كالا تصريح كرد: قاچاق كالا مسئله اى است كه بايد برخورد جدى شود و ما 45 درصد كاهش قاچاق كالا داشته ايم كه البته امورى مانند تدوين قوانين، كنترل راه هاى مرزى، ايجاد مراكز ايكس- رى در مبادى ورودی، بايد انجام شود تا از قاچاق كالا جلوگيرى شود.

 با وجود مرزهاى ناامن همسايگان، در غرب و شرق هيچ ناامنى نداشتيم

رحمانى فضلى با اشاره به كنترل مرزها و جلوگيرى از ايجاد ناامنى اظهار داشت: ما در مرزهاى شرقى با همسايگانى با مرزهاى ناپايدار روبرو هستيم و كشورهاى افغانستان و پاكستان مرزهاى نامطمئنى دارند كه با اقدامات نيروهاى انتظامى شاهد ناامنى نبوده ايم.

وى افزود: با وجود مرزهاى ناامن همسايگان، در غرب و شرق هيچ ناامنى نداشتيم. البته به اين معنى نيست كه تهديدى نباشد چراكه روزانه شاهد دستگيرى گروهک هاى تروريستى هستيم اما اقدام ضدامنيتى بر عليه كشورمان نداشتيم.

رحماني فضلی با اشاره به تأثير مردم در مناطق مرزی گفت: تا زمانى كه مردم در مسائل امنيتى حضور نداشته باشند نمي توان كاري از پيش برد.

وي بيان داشت: بزرگترين حاميان ما در مناطق شرقی و غربی كشور، مردم  هستند، چه به صورت  بسيج و چه به صورت نيروهای مردمى.

وزير كشور اظهار داشت: شورای امنيت در كشور و شورای تأمين استانها  با همكاري يكدیگر فضاي مناسبي را تشكيل دادند و مردم، نيروهای مربوطه و رسانه های كشور در تأمين امنيت كشور نقش مهمى ایفا کردند.

وى گفت: در زمينه مديريت بحران در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣ با كاهش ٢٠ درصدى حوادث روبه رو بوديم و در اين راستا تكيه اصلی بر مردم است. 

وزير كشور تصريح كرد: در تمام كشور در ستاد مديريت بحران بيش از ٢٥ دستگاه اجرائی عضو هستند و هريك داراي حدود ١٠ كميته هستند.
 
رحمانی فضلی افزود: بعد از وقوع هر حادثه، جلسه ای براي بررسی آن تشكيل می شود و همه دستگاه ها موظف به ارائه گزارش هستند بنابراين ضعف ها و قوت ها شناسايی می شود.

وى تاكيد كرد: از نظر تجربه، ساماندهی و سرعت عمل رتبه قابل توجهی را در ميان كشورهاى ديگر داريم.

وزير كشور گفت: در بحث تصادفات، جاده و وسيله نقليه ، قوانين بسيار حائز اهميت است، اما بايد دانست وسایل حمل و نقل بشدت افزايش يافته اما متاسفانه با اينكه اقداماتی صورت داده ايم هنوز نتوانستيم در زمينه جاده گشايشی داشته باشيم.

رحماني فضلي يادآور شد: آموزش در مهار تصادفات جاده ای بسيار مهم است و در كنار آن مباحث جاده ای نيز قابل توجه است.

وى متذكر شد: یکي از عناصر مهم در عدم توسعه كشور عدم توازن و تعادل در روستاها است لذا مشكل در نظام برنامه ریزی، بودجه و نظام ادارى از جمله ريشه هاي عدم توازن در كشور است که در نتيجه جمعيت از مناطق روستايی به كلانشهرها مهاجرت مي كند و باعث ورود حاشيه نشينى و بزهكارى مي شود.

وزير كشور اظها داشت: وقتي مهاجرت صورت می گيرد منابع و ظرفيت ها بلا استفاده رها می شود. 

رحمانی فضلی گفت: وزارت كشور متولی اين امر نيست اما به لحاظ آنكه دهياری ها و بخشدارى ها در اختيارمان است اقدامات خوبی را صورت داديم بنابراين تلاش كرديم برنامه اصلی استانداران را حول محور  توسعه روستايی قرار دهيم كه دولت در برنامه ششم و بودجه سنواتى پيش بينى خوبی صورت داده است.

وى بيان داشت: خدمات گاز، آب و برق رسانى روستاها به اتمام می رسد اما بايد معيشت روستاييان تأمين شود. همانطور كه ميدانيم مشاغل روستايی قابل رقابت با مشاغل شهری نيست لذا با توجه به اختيارات وزارت كشور، اقداماتی را در دستور كار داريم.

وزیر کشور افزود: وقتی بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد سه استان را با اختیارات ویژه به این معنی که وزرای محترم حدود صد اختیار خود را به مدیران استانی واگذار کردند انها در شورای برنامه ریزی و‌ اداری می توانند از آن استفاده کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: من ماهانه به این سه استان میروم و‌جلسات متعددی با بانک ها و‌سرمایه گذاران و‌ دستگاه های  اجرایی گذاشتیم و محوری که مورد نظر ماست مشارکت مردمی است البته پروژه های غیر فعال را نیز فعال کردیم.

 ناگزیریم که اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم

وزیر کشور با اشاره به اینکه رییس حمهور از این طرح استقبال کرد، گفت: رییس جمهور یادآورشد؛ که هر استان در تهران یک وزیر معین داشته باشد که مسائل آن استان را همانگونه که ما پیگیری می کنیم پیگیری کند همچنین روز گذشته که سیاست های بودجه ای ۹۶ در شورای اقتصاد تصویب شد در آنجا ما بندی داشتیم به نام بحث عدالت در حوزه اقتصاد مقاومتی که پیش بینی شده در برنامه ششم استان ها به سمت درآمد هزینه مستقل بروند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید تا پایان دولت یازدهم طرح های اقتصاد مقاومتی در استان ها اجرا شود؟ گفت: طرح ها اجرا شده و به هر استانی که سفر می کنیم می بینیم امید ایجاد شده و‌ کار پیشرفت کرده است٬ بانک ها با قوت به میدان امدند و از سال 95 در سه ماهه اول امسال نسبت به قبل چهل درصد تسهیلاتمان افزایش پیدا کرده است اکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان فقط به صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده شده که ۷۵۰۰ واحد را تامین می کند که تا کنون ۳ هزار عدد آن پرداخت شده است‌.

رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی در قرارگاه مرکزی اظهار داشت: من به عنوان مسئول استان ها هر هفته در این جلسات شرکت می کنم و ما ناگزیریم که اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم.

وزیر کشور با اشاره به تردد خودروهایی که قرار بود در مناطق آزاد تردد کنند اما وارد استان ها شده اند، اظهار داشت: مقرر شده است که مناطق آزاد مانع این کار شوند چرا که در حد محدودی به اینها اجازه هایی داده شد اما آنها خارج تر می رفتند و یک استان چنین اجازه هایی داده بود که مسئله آن جدا بررسی شد.

وارث پروژه‌های نیمه تمام فراوانی هستیم

وی پیرامون نظارت بر طرح های عمرانی نا تمام توضیخانی را ارئه کرد و‌ افزود: ما متاسفانه وارث طرح ها و پروژه های نیمه تمام فراوانی هستیم همچنین مواجه شدیم با کاهش بسیار زیاد قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۳۵ تا ۴۰  که حتی اگر با رقم‌همان ۱۲۰ دلار به این پروژه ها پول بدهند شاید تا ۱۵ سال آینده سرکار این پروژه ها بودیم، به همین‌جهت تنها راه حل واگذاری پروژه ها به مردم بود.

وی اضافه کرد: شرایط واگذاری را بسیار آسان کردیم، از نظر دولت هر کس اهلیت و‌ صلاحیت کار را داشته باشد تغییر کاربری ندهد و به بهره برداری برساند می تواند حتی با ده تا پانزده درصد قیمت اولیه پروژه ها را بردارد و‌ تا کنون ۱۵۰عدد از این پروژه ها طی یک ماه گذشته واگذارشده است. 

وزیرکشور پیرامون برگزاری انتخابات گفت: در حوزه سیاست داخلی توفیقات خوبی داشتیم که نشان آن انتخابات بود و احزاب ما اکنون با نشاط٬ و پختگی مشغول به کار هستند و خانه احزاب ده سال است که فعال است و جلساتشان مرتب برگزار میشود مجوزهای جدیدی هم دادیم به آنها همچنین در حوزه نشریات کار به خوبی پیش میرود.

 آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داریم

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته هیچ مشکل امنیتی نداشتیم گفت: این موضوع در نوع خود بی نظیر است و کمترین باطل شدن انتخابات را داشتیم که تنها در دو حوزه بود و انتظار داریم با همکاری مردم ٬ صدا سیما ٬ گروه ها و‌ شخصیت ها انتخابات خوبی داشته باشیم.

وی افزود: با موافقت شورای نگهبان  ۲۹ اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری را خواهیم داشت که از دی وزارت کشور رسما وارد انتخابات خواهد شد و‌ ستادها تشکیل می شود و در فروردین ثبت نام ها شروع میشود.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داریم و‌ با شورای نگهبان مذاکره کردیم البته در انتخابات شورا ها چون تا کف روستا خواهد رفت هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار