"شبکه ملی اطلاعات"؛ پروژه گم شده در تونل زمان تا چند روز دیگر رونمایی می‌شود

شمارش معکوس برای رونمایی از پروژه 11 ساله شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت شروع شده و گویا تاروز یکشنبه از فاز اول آن رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه ملی اطلاعات پروژه ای که اهدافش در لابه لای حرف ها و قول ها به گوش می رسید و انگار تاریخ رونمایی از آن در تونل زمان گم شده بود، حالا بعد از گذشت 11 سال از زمان شروع مقدمات زمزمه هایی خوش از آن شنیده می شود.

امسال در هفته دولت شاهد شروع به کار رسمی بزرگترین پروژه ملی در زمینه اینترنت و کاربران ایرانی آن است. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز یکشنبه همزمان با رونمایی از طرح ترابرد پذیری در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر زمان افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات گفت: من امیدوار هستم در اوایل هفته آینده این پروژه افتتاح شود، در طی سه سال گذشته همه توان، امکانات و منابع را برای آماده سازی زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات صرف کرده ایم.

واعظی ادامه داد: خوشبختانه در چند ماه گذشته همه شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت (FCP)، شرکت مخابرات ایران، اپراتورها و همه شرکت های دانش بنیان با برگزاری جلسات هفتگی منظم برای رونمایی از فاز اول شبکه ملی اطلاعات آماده شده‌اند.

صدای سوت قطار شبکه ملی اطلاعات به گوش می رسد/ پروژه گم شده در تونل زمان تا چند روز دیگر رونمایی می شود

راه پر فراز و نشیب شبکه ملی اطلاعات از اواخر سال 1384 با نام "اینترنت ملی" در کشور آغاز و بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد این پروژه طی 3 سال به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود.

سال 1385 مقرر شد پروژه شبکه ملی اطلاعات در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود و در نهایت تا پایان برنامه پنجم توسعه این طرح بزرگ کامل گردد، اما برنامه پنجم توسعه تمام شد و نتیجه ای به دست نیامد، حالا فاز اول شبکه ملی اطلاعات که در چند روز آینده رونمایی می شود به گفته باقری اصل معاون سازمان فناوری اطلاعات، در نشست زیرساختها و فرصت های سرمایه گذاری شهر هوشمند حدود یک ماه پیش با راه اندازی مراکز تبادل ترافیک دیتای کشور در 4 شهر تهران، مشهد، تبریز و شیراز عملا فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده و اکنون می توان با جداکردن اقتصادی ترافیک داخلی از خارجی، هزینه ترافیک داخلی را به کمترین قیمت کاهش داد تا در نتیجه سرمایه گذاری روی سرویس های الکترونیکی برای شرکت ها ارزان تر شود؛ همچنین این موضوع موجب ارائه خدمات با هزینه ای کمتر به کاربران می شود.

اهمیت راه اندازی هرچه سریعتر این شبکه آن جا مشخص می شود که در بند پنجم حکم مقام معظم رهبری برای دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی مبنی بر «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن» تأکید شده است.

صدای سوت قطار شبکه ملی اطلاعات به گوش می رسد/ پروژه گم شده در تونل زمان تا چند روز دیگر رونمایی می شود

 آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات در گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: طرح شبکه ملی اینترنت در کشور از اواخر سال 1384 مطرح شد و قرار است این پروژه ملی روز یکشنبه افتتاح شود که مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت ادامه داد: هدف شبکه ملی اطلاعات براساس برنامه پنجم توسعه ایجاد شبکه ای ملی است تا دسترسی کاربران به محتوای داخلی را ارزانتر، ایمن تر و در دسترس تر کند. 

جهرمی افزود: این پروژه 11 ساله باعث ایجاد درک بهتر، بالابردن ضریب ایمنی اطلاعات کاربران و توسعه پارامترهای فرهنگی بیشتر است. 

صدای سوت قطار شبکه ملی اطلاعات به گوش می رسد/ پروژه گم شده در تونل زمان تا چند روز دیگر رونمایی می شود

آن چه در این بین بیشتر خودنمایی می کند شاید آگاه نبودن تعداد زیادی از کاربران عادی ایرانی از سود راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

بسیاری از مردم فکر می کنند با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، ارتباط اینترنتی ما با کل دنیا قطع می شود اما باید گفت در این شبکه ما پهنای باند اختصاصی داریم لذا ارتباطات داخلی در خود کشور و بین سرورهای داخلی رد و بدل می شود، به عنوان مثال ایمیل ارسال شده از طرف شما برای دوستتان در حالی که هر دو ساکن یک شهر یا حتی خیابان باشید باید به سرور اصلی در نقاط دوری از جهان فرستاده شود و از آن جا دوباره به آدرس دوست شما برسد این به اصطلاح دور قمری هم برای کشور و هم برای خود شما هزینه های گزاف دارد. حال قرار است شبکه ملی اطلاعات به کمک بیاید تا هم جلوی این مسیرها و خرج های اضافی را بگیرد و هم ضریب امنیت را بالا ببرد.

شبکه ملی اطلاعات با خود پول می آورد، خرج های اضافه را کم می کند، امنیت اطلاعات را بالا میبرد و فرصت های جدید شغلی را فراهم میکند لذا همین دلایل کافی است تا بی صبرانه منتظر رونمایی از بزرگترین پروژه ملی باشیم.


گزارش از نازنین روزبهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
ما منتظریم هرچه زودتر
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
احساس غرور میکنم وقتی کشورم در زمینه علم وفناری پیشرفت میکنه خدا قوت دانشمندان کشور ونخبگان دوستت دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
خب همین الان هم وقتی میخوایم اینترنت رو شارژ کنیم یه بخش هست به نام اینترانت که یکی دوتا طرح نامحدود با قیمت ارزونتر داره،پس این چیه؟و دیگه با این وجود نمیشه از شبکه های اجتماعی مثل همین تلگرام یا بازی های انلاین که همه خارجین استفاده کرد؟هنوز اینا روشن نشده.