تبریز؛

فعالیت 100 شرکت تعاونی مصرف در آذربایجان‌شرقی

معاون امور تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت:بیش از 100 شرکت تعاونی مصرف در آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛نیکخو  در نشست تخصصی شرکت‌های تعاونی آذربایجان‌شرقی مصرف با بیان اینکه بخش تعاون به واسطه فعالیت شرکت‌های تعاونی مصرف بزرگ‌ترین شبکه توزیع کالا در کشور دارند، افزود: در حال حاضر این شرکت‌ها بیش از 500 هزار نفر در استان عضو دارند که این امر ظرفیتی بالقوه برای توزیع و فروش کالاهای تولید داخل است.

وی  افزود: در هیچ بخش اقتصاد کشور چنین ظرفیت فوق العاده‌ای وجود ندارد در صورت ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین تعاونی‌های مصرف و تعاونی‌های توزیعی و تولیدی امکان افزایش بهره‌مندی از این فرصت‌ها بیش از پیش فراهم می‌شود.

نیکجو اصلی‌ترین چالش موجود در شرکت‌های تعاونی مصرف را موضوع مالیات بر ارزش افزوده خواند اذعان داشت: در حال حاضر مطالبه به حق شرکت‌های تعاونی مصرف این است که یا شرکت‌های تعاونی را نیز همانند بخش خصوصی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند یا زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط بخش خصوصی نیز فراهم شود چرا که در فضای رقابتی بازار چنین نگاهی مانع از رقابت سالم و عادلانه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: پس از رایزنی‌های متعدد انجام شده در وزارتخانه خوشبختانه پیشنهاداتی در این خصوص در کمیسیون تخصصی هیئت دولت مطرح و تصویب شده است که امیدواریم به زودی در قالب قانون رسانه‌ای شود.
 
معاون امور تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی یکی از مهم‌ترین راهکارهای تقویت تعاونی‌های مصرف را ادغام شرکت‌ها و ایجاد فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای خواند و افزود: با ایجاد تعامل بین بخش‌های مختلف تعاون بی‌تردید شاهد اعتلای این بخش در استان خواهیم بود، ادغام شرکت‌های تعاونی مصرف با یکدیگر و ایجاد بسترهای جدید یکی از این فرصت‌ها است.

وی با اشاره به انتخاب آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی افزود: این انتخاب فرصت ارزشمندی است تا با افزایش فرهنگ‌سازی مصرف کالای تولید داخل زمینه اعتلای تولید و اقتصاد کشور را فراهم آوریم.

غفور اصغر رضایی مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان‌شرقی با اشاره به بازدید از کارخانه سیلوان (تولید انواع یخچال و آبگرم کن) در تبریز  افزود: تعاونی‌های مصرف بهترین بستر برای توزیع و فروش کالاهای تولید داخل هستند چرا که شبکه وسیع توزیع را در اختیار دارند و این یک مزیت منحصربفرد بخش تعاون است.

وی با اشاره به نامگذاری سال اذعان داشت: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری و آذربایجان‌شرقی به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شده است، بی شک این انتخاب فرصتی ارزشمند برای بخش خصوصی و بخش تعاون استان به حساب می‌آید.

رضایی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن بخش تعاونی و خصوصی توانمند اثبات کرده است که حضورش در بازارهای ملی و جهانی به واسطه تلاش و پشتکار بوده است.

وی بانک توسعه تعاون را به عنوان تنها بانک تخصصی خانواده بزرگ بخش تعاون خواند و گفت: این بانک در تامین نقدینگی تعاونی‌های مصرف و مواد اولیه واحدهای تولیدی می‌تواند حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رضایی ایجاد  فرصت شغلی برای دو هزار نفر در کارخانه سیلوان را امری ارزشمند خواند و افزود: هم اکنون که شاهد راه‌اندازی واحدی هستیم که بیش از دو هزار نفر را شاغل کرده است باید قدردان کارآفرینان و مدیران این مجموعه باشیم چرا که ایجاد این تعداد اشتغال برای بخش دولتی هزینه‌های بسیار سنگینی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه توزیع کالا در کشور بسیار رقابتی است، اذعان داشت: ادغام شرکت‌های تعاونی مصرف این فرصت را فراهم می‌آورد که هایپرمارکت هایی مدرن با برندهایی ویژه ایجاد شود و بانک توسعه تعاون آمادگی دارد تا در این مسیر حامی این شرکت‌ها باشد.

رضایی در ادامه به خدمات بانکداری الکترونیک بانک توسعه تعاون اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خدماتی همچون، موبایل بانک، همراه بانک، درگاه‌های اینترنتی، SMS بانک و تلفن بانک از جمله این خدمات به شمار می‌روند که برای شرکت‌های تعاونی مصرف کارآیی زیادی دارند.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان‌شرقی در ادامه به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه این بانک اشاره کرد و افزود: به منظور توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه صندوق قرض الحسنه بانک توسعه تعاون در استان تاسیس شد که تسهیلات قرض‌الحسنه را در قالب‌های مختلف به متقاضیان پرداخت می‌کند.
 
وی در پایان از پرداخت 63 هزار میلیارد ریال انواع تسهیلات توسط این بانک در سطح کشور خبر داد و افزود: سهم آذربایجان شرقی به واسطه اقتصادی و صنعتی بودن استان از این رقم بسیار چشمگیر است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.