رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم به عنوان اسناد خزانه در راستای توسعه و رونق کشور هزینه خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛معاون رئیس جمهور امروز در جلسه شورای اداری استان یزد با بیان این مطلب که امسال پیش‌بینی دولت در برنامه یک ساله بودجه بر این است که 244 هزار میلیارد تومان در کشور هزینه کند،گفت: البته برای اداره امور و توسعه کشور فقط منابع عمومی و دولتی مطرح نیست و منابع بخش غیردولتی و منابع بانکی هم جزو منابعی است که همه در کنار هم انرژی لازم برای به حرکت درآوردن یا سرعت بخشیدن به چرخ اقتصاد کشور را فراهم کند.

نوبخت افزود: دیروز از مردم اجازه گرفتیم که 40 هزار میلیارد تومان از پول مردم به عنوان اسناد خزانه استفاده کنیم و در راستای توسعه و رونق کشور هزینه شود.

وی یکی دیگر از موارد مهم را رشد اقتصادی دانست و گفت: در اقتصاد شاخص‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها رشد اقتصادی است و براساس برنامه چشم‌انداز 20 ساله باید تا سال 1404 یک کشور توسعه یافته از نظر علمی و اقتصادی در منطقه باشیم که البته این یک انتخاب نیست و الزام است که در این برنامه باید تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برای تحقق این امر درآمد کشور باید حداقل سالانه 8 درصد باشد که برای این امر 2 برنامه 5 ساله اجرا شد اما نتوانستیم به نیمه این راه 20 ساله برسیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دولت باید 244 هزار میلیارد تومان هزینه کند تا بتواند رشد 5 درصدی را محقق کند و این در حالی است که 197 میلیارد ریال از بودجه امسال باید صرف هزینه‌های جاری شود ضمن اینکه دولت با بدهی‌های بانکی و بدهی به پیمانکاران نیز مواجه است به نحوی که بالغ بر 2 هزار طرح شامل 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره دارد که بدهی‌های پیمانکاران این طرح‌ها نیز بسیار قابل توجه است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت‌ها همیشه دو نوع خرج تحت عنوان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در پیش روی خود دارد، خاطرنشان کرد: امسال مجموعه از کل اعتبار 244 هزار میلیارد تومان، 197 هزار میلیارد تومان ‌به اعتبارات هزینه‌ای و 37 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: 10 هزار میلیارد تومان هم برای اوراق مشارکت و اسناد مالی که سال‌های پیش توزیع کردیم در نظر گرفته شده که بتوانیم از این مبلغ استفاده کنیم.
 

وی در ارتباط با مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نحوه تامین 244 هزار میلیارد تومان بودجه امسال گفت: بودجه امسال از سه محل درآمدها که عمدتا از مالیات است، فروش نفت و اوراق مشارکتی که به صورت کوتاه مدت بین مردم به فروش رسیده، تامین می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: از آنجا که ما سال به سال با مقداری تورم روبه‌رو هستیم، اگر طرح عمرانی را به سال بعد موکول کنیم، حداقل آن طرح نسبت به امسال 10 تا 15 درصد گرانتر برای ما تمام می‌شود، بنابراین با فروش اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی را زودتر اجرا می‌کنیم و به جای اینکه پول‌ها را خرج تورم ناشی از تاخیر در اجرای طرح‌ها کنیم، همان مبلغ را به مردم برای سود اوراق‌های مشارکت فروخته شده می‌دهیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.