آبادان

ضرورت توسعه توسعه ی فرهنگی در شهرستانهای آبادان و خرمشهر

توسعه فرهنگی یک جامعه باعث انسجام و همبستگي در تمامی جنبه های اجتماعي، اقتصادی، ، سياسي و... در آن جامعه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از آبادان ؛ نبود امکانات ، زیرساخت های لازم ،ضعفهای سخت افزاری و بودجه ای در حوزه فرهنگی و هنری   در شهرستان های آبادان و خرمشهر و مقایسه با تشکیلات  مشابه آن در سایر شهرستان ها  و حتی در بسیاری از شهرستان های ضعیف به لحاظ اقتصادی ، گواه این مسئله است که سازمان منطقه آزاد اروند در راس امور ،  شهرداری ، اداره ارشاد ، فرمانداری  و نهادهای دولتی و خصوصی که در این زمینه مسئول هستند در این چندین سال پس از پایان جنگ تحمیلی   به گونه ای که  از شواهد کاملا مشخص است نتوانستند در این  زمینه موفق عمل کنند .

 به شهادت کارشناسان زیرساخت های فرهنگی این منطقه زیر خط فقرهستند و کمترین پژوهشی برای نیاز سنجی در این زمینه برای مردم محروم این منطقه از سوی مسئولین  صورت پذیرفته است.

ایوب گبانچی نویسنده و روزنامه نگار در آبادان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید : این وظیفه مسئولین است  که نهادهای فرهنگی شهرستان راتغذیه کنند کمبود امکانات ،فقر مالی و فرهنگی  از جمله مهم ترین مسایل پیش روی مسئولین منطقه است .

وی با اشاره به اینکه  حمایت کمی  ازسوی منطقه آزاد اروند برای ارتقای  هنر و فرهنگ منطقه انجام میشود ادامه می دهد :  ارتقای سطح آگاهی و بینش مردم یک جامعه بیش از هرچیز از طریق رسانه ها و هنرمندان آن جامعه انجام می پذیرد حمایت از این قشر درواقع به معنی حمایت از فرهنگ سازی درست در منطقه است  گاهی وعده هایی به هنرمندان ازطرف مسئولین داده می شود که متاسفانه عملی نمیشوند

مراکز فرهنگی و هنری این  دوشهر فاقد امکانات لازم برای رشد و ارتقا  هستند و کودکان که دراین منطقه رشد می کنند  نیازمند آموزش های لازم و به روز  در زمینه های فرهنگی هستند .

یک کارشناس علوم ترتبیتی در آبادان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  می گوید: افزایش مهارت های اجتماعی و فرهنگی برای کودکان کار ساده ای نیست  نیازمند توجه و امکانات کافی در این زمینه است بسیاری از آموزش هابرای پیشگیری از آسیب ها و معضلات اجتماعی در آینده باید از کودکی آغاز شود تجربه در این زمینه نشان داده بدلیل عدم فرهنگ سازی و حتی فرهنگ سازی ضعیف و غلط  جامعه دچار  آسیب های بسیاری شده  است.

لیلا موسوی می افزاید :.زمینه سازی موثر و گسترده برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود  برای  تحقق و شکل گیری مجموعه های مختلف و فعال در زمینه های فرهنگی و اجتماعی برای کاهش معضلات و مشکلات در این زمینه می تواند بسیار موثر عمل کند. 

گاهی توجه به زمينه هاي اقتصادي و سياسي  باعث غفلت و کم  ارزش شمردن زمینه های  فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است که به مرور زمان تبعات منفی برای آن جامعه خواهد داشت .نمی توان ازتأثيری که  فرهنگ بر انسجام و همبستگي اجتماعي، توسعه و پيشرفت، تحول و دگرگوني اجتماعي، سياسي و...  می گذارد چشم پوشاند.

یک کارگردان و نویسنده تئاتر در آبادان در این زمینه می گوید :دراین مدت بیشتر هر چیز شاهد سیاست گذاری هایی از سوی منطقه آزاد اروند بودیم  که قابلیت اجرایی آن ها بسیار کم بوده است  استعدادهای  هنری و فرهنگی خوبی در این شهر وجود دارند که متاسفانه به دلیل عدم حمایتها  هدر می روند شهری که قبل از انقلاب بیش ازپانزده سالن مطلوب و باکیفیت سینما داشت امروز با کمبود سینما و امکانات لازم برای رشد این هنر مواجه است .

وی ادامه میدهد : فضا های فرهنگی از جمله سالن های تئاتر در شهرستان آبادان در وضعیت اسف باری هستند بازیگران در شرایط بسیار سختی برای اجرای تاتر آماده میشوند. انتظار ما ایجاد زمینه برای رشد و پیشرفت جوانا نی است که به این گونه فضاها علاقه مند هستند

عدم بهره گیری از ظرفیت و تجربه های ارزشمند کارشناسان متخصص و متعهد بومی و آشنا به ظرفیت های فرهنگی منطقه گره های چند ساله فرهنگی را محکم تر کرده است .

فرهنگ دشتی فعال فرهنگی و شاعردر آبادان می گوید : در آبادان برای کار هنرمندان ارزشی قایل نیستند  بخش فرهنگی و هنری منطقه آزاد علیرغم هزینه های هنگفتی که در بخش های مختلف می کند  به هنرمندان بومی توجه کمی دارد . هنرمندان راویان و وارثان فرهنگ هستند اهمیت و پرو بال دادن به هنرمندان بومی به معنی ارتقاو ارج نهادن به  فرهنگ منطقه است .

وی ادامه می دهد : گاهی مراسم و جشنواره های در شهرهای آبادان و خرمشهر انجام میشود که برگزاری چنین مراسماتی بادعوت  از هنرمندان  تهران و سایر شهرستان هزینه های زیادی را  برای مسئولین منطقه به همراه داشته است اما در نهایت  خروجی خوبی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی  از این گونه مراسمات تا امروز  برای منطقه حاصل نشده است .

بر همگان مسلم است که برای پیشرفت و رشد یک منطقه توجه و برنامه ریزی در همه ی زمینه ها و زیر ساخت های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی عمرانی و ... الزامی است  عدم رشد یکی از این زمینه ها باعث خلل در مسیررشد و پیشرفت آن جامعه میشود . امید است با هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب  در زمینه های فرهنگی و اجتماعی روند پیشرفت و آبادانی شهرستان ها  آبادان و خرمشهر را تسریع بخشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.