یزد؛

بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه ها

حساسیت و بیماری های قلبی پیامد تلخ ابتلاء به ژنژیویت است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه ها نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه ها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند.

التهاب، خونریزی و قرمز شدن لثه ها از علائم بیماری ژنژیویت (التهاب لثه ها) است که از علت های مختلفی بوجود می آید و این بیماری لثه می تواند همراه با درد یا بدون درد باشد که اغلب مواقع، بیماری التهاب لثه نتیجه تشکیل پلاک در دندان ها دور خط لثه است.
 
در صورتی که پلاک به خوبی برطرف نشود، سخت و تبدیل به جرم می شود که باعث تشدید التهاب می گردد و با گذشت زمان موجب عقب رفتن لثه ها و حتی آسیب دیدن استخوان ها می شود.
 

محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است و باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که به بافت لثه آسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد.
 
هر چه مدت التهاب لثه ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری های قلبی و... بیشتر است.
 80 درصد بزرگسالان تا حدی دچار این التهاب هستند در حالی که تنها ۱۰درصد آنان، متوجه این بیماری می شوند. زیرا علایم آن به طور طبیعی در اواخر میانسالی آشکار می شود.
 
 
کارشناسان دلایل مختلفی را برای خون ریزی از لثه برمی شمارند از جمله، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، برنامه غذایی نامناسب، مصرف سیگار، استرس، سابقه خانوادگی بیماری، نظم دندان ها (در افرادی که دندان هایشان صاف نیست و یا عادت به دندان قروچه دارند، فشار وارده به دندان، به بافت لثه و استخوان فک آسیب می رساند) و مصرف برخی داروها که مانع جریان بزاق می شود و  نیز استفاده مشترک از وسایل شخصی و حاملگی از دیگر علل بروز این مسئله هستند.
 
 
اگر ورم لثه داشته باشید علائم هشدار اولیه ممکن است شناسایی نشوند. اما مراجعات منظم به دندان پزشک می تواند بهداشت دهان شما را تحت کنترل داشته باشد. ورم لثه قابل برگشت است، بهمین خاطر شناسایی اولیه همراه با درمان توسط دندان پزشک و مراقبت دهانی خوب در منزل مهم است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار