کدام محله های تهران توسط وزرای قاجار برپا شد؟

ميرزايوسف آشتيانی: يوسف‌آباد كه خيابانی مشهور در تهران است از معروف‌ترين جاهايی ا‌ست كه ميرزايوسف، ‌آباد كرده.

از اجبار برهنگی تا ممنوعیت بورکینی؛ گشت ارشاد به روش فرانسوی + عکسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   پسوند برخی محله‌ها در تهران «آباد» است؛ حسن‌آباد، يوسف‌آباد و...  
 داستان از اين قرار است  كه وزرا و صدراعظم‌های دوران قاجار رسمی داشتند مبنی بر اينكه هركدام باغی يا ملكی را‌ آباد می كردند و بنام خودشان می گذاشتند: 
 
اميركبير: او در زمان صدارت خودش عمارت و باغ و‌آبادی اميرآباد را ساخت. هروقت هم فراغتي مي‌يافت براي استراحت يا نوشتن چيزهايی كه نياز به تمركز داشت به اين عمارت مي‌رفت. 
 
حاجی ميرزا آقاسي: نام اصلی او حاجي ملاعباس بيات ايروانی بوده و آخرين صدراعظم محمدشاه قاجار. او روستاي عباس‌آباد را كه در محدوده خارج از تهران آن زمان قرار داشت‌ آباد كرد. همين محله عباس‌آباد و اراضي معروفش كه تپه‌هاي سرسبز و زيبايي در تهران هستند و‌‌ آباداني عباس‌آباد به سال 1262 هجری قمری برمي‌گردد. 
 
نظام‌الملك: ميرزاعبدالوهاب‌خان نظام‌الملك در اوايل سلطنت مظفرالدين شاه وزير ماليه شد. او هم يكي از محله‌های تهران را با نام نظام‌آباد، در زمان خودش‌آباد كرد. 
 
ميرزايوسف آشتياني: يوسف‌آباد كه خياباني مشهور در تهران است از معروف‌ترين جاهايي ا‌ست كه ميرزايوسف، ‌آباد كرده.
 
او به خاطر درستكاري و كارداني مورد توجه و اعتماد اميركبير بود و همچنين ناصرالدين‌شاه هم به او علاقه‌مند بود و برايش احترام قائل مي‌شد. ميرزايوسف زمين‌هاي زيادي در اطراف تهران از ناصرالدين‌شاه خريد و‌آباد كرد. حسن‌آباد، يوسف‌آباد، بهجت‌آباد و ونك از باغ‌هاي مستوفي‌الممالك بود كه حالا محله‌هايي به همين نام‌ها در تهران داريم. 
 
منبع: مشرق
 
انتهای پیام/

برچسب ها: محله ، وزرای قاجار ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.