کمالوندی در جمع خبرنگاران:

فروش آب سنگین به روسیه نهایی شده است/در حوزه تزریق گاز یک روز هم عقب نیستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید آب سنگین با خلوص 99 ممیز 95 دهم درصد، در دستور کار سازمان قرار گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 7 پروژه ملی با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نیروگاه هسته‌ای، پسمانداری، ایمنی هسته‌ای، رادیوداروها، رآکتور و آب به اتمام رسید و حداقل 9 پروژه تحقیقاتی در زمینه رادیودارو، اورانیوم، شیلات، کشاورزی و آب با همکاری آژانس در دست اجراست.

وی افزود: با راه‌اندازی و در مدار گرفتن تولید برق از طریق واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون معادل 27 میلیون بشکه نفت از سوخت های فسیلی صرفه جویی شده است.

کمالوندی در ادامه تصریح کرد: 40 نوع رادیودارو در کشور تولید می شود که از اواخر سال گذشته فرآیند صادرات آن به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی آغاز شده است.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ساخت رادیوداروهای جدید و انحصاری در دستور کار تولید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولید مولیبدن 99 که حاصل شکافت اورانیوم، و در انحصار چند کشور معدود دنیاست، هم اکنون در دستور ساخت در داخل قرار گرفته است. این رادیو ایزوتوپ ماده اولیه و اصلی چند رادیو داروی مهم است.

کمالوندی با اشاره به نهایی شدن فروش آب سنگین به روسیه افزود: تولید آب سنگین با خلوص 99 ممیز 95 دهم درصد که بالاترین خلوص است، در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

وی مسئله اصلی و مهم برای آغاز ساخت ۲ نیروگاه هسته ای را موضوع منابع مالی و کمبود اعتبارات دانست و افزود: در حوزه فنی زیاده خواهی از طرف امریکایی ها داریم اما در موضوع برجام، ما ذره ای امتیاز نمی دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: دو موضوع الیاف کربن و ذخایر مواد غنی شده زیاده خواهی امریکایی ها بود که انها اگر دنبال 100 بودند ما به انها 1 را هم نخواهیم داد و سازمان انرژی اتمی همان موضوعی را که مقام معظم رهبری فرمودند نصب العین خود قرار است که هیچ چیز بیشتری از ان چیزی که در توافق بوده به انها ندهیم.

وی تصریح کرد: با آلمان اسپانیا بلغارستان چک چین قزاقستان و بسیاری از کشورها بعد از برجام در مورد همکاری های  هسته ای مذاکرات داشته ایم.

کمالوندی گفت: ما براساس برنامه ای که توافق شده است در موضوع تزریق گاز جلو می رویم و حتی یک روز هم عقب نیستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سعی می کنیم کلنگ زنی نیروگاه بعدی بوشهر را تا یک ماه و نیم آینده داشته باشیم.

کمالوندی ادامه داد: مرکزی که کار پزشکی هسته ای را انجام می دهد با وزارت بهداشت است و آنها هستند که در مورد گرفتن نیرو تصمیم گیری می کنند و در مورد این کار هیچ محدودیتی از طرف برجام نیست و ما الان به لحاظ نیروی انسانی در سازمان انرژی هسته ای کمبودی نداریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: هم اکنون آقای صالحی خبر دادند که با دستور مساعد رییس جمهور، بحث تامین مالی ساخت دو نیروگاه هسته ای برطرف شد و بزودی کلنگ زنی ساخت این دو نیروگاه در بوشهر انجام می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار