میرشکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

صیادی سنتی و صنعتی بلای جان پستانداران دریایی

مدیر دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمامی پستانداران دریایی کشورمان در معرض انقراض قرار دارند، گفت: صیادی سنتی و صنعتی تهدیدی جدی برای این گونه های ارزشمند دریایی محسوب می‌شوند.


صیادی سنتی و صنعتی بلای جان پستانداران دریایی
داوود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مرگ و میر پستانداران دریایی کشورمان اظهار داشت: دلفین، نهنگ، پوریوزها، فوک و گاو دریایی که به دلیل وجود بستر علفی در جنوب خلیج فارس دیده شده اند، از جمله پستانداران دریایی کشورمان محسوب می‌شوند که همگی در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه درحال انقراض به ثبت رسیده‌اند.

*وقتی صیادی صنعتی بلای جان لاک‌پشت‌های دریایی می‌شود

وی در خصوص مرگ و میر پستانداران دریایی به واسطه روش صیادی صنعتی بیان داشت: در روش صیادی صنعتی به لحاظ حجم بسیار زیاد صید و ضمنی بودن بخشی از آن گونه‌های در معرض خطر انقراض دریایی، همچون لاک‌پشت و سایر پستانداران در تور صیادی گرفتار می‌شوند.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پستانداران دریایی به دلیل فشار وارده در تور گرفتار شده و با ضربات وارده در زمان رسیدن به شناور از بین می‌روند.

میرشکار افزود: بنابراین با آموزش‌های ارائه شده به صیادان، مقداری از فشار تعبیه شده برای گرفتارشدگان در تور صیادی کم شده و به آن‌ها تأکی شده تا در زمان رؤیت پستانداران، به زنده گیری و رهاسازی آن‌ها به دریا اقدام کنند.

*افزایش کشتار پستانداران دریایی به دست صیادی سنتی

وی درباره تلفات پستانداران دریایی به روش صیادی سنتی نیز بیان داشت: در روش صیادی سنتی با ایجاد دیواره‌هایی در داخل دریا، به پهن کردن تور در محدوده مذکور می‌پردازند، لذا امکان گرفتار شدن پستانداران دریایی حتی لاک‌پشت‌ها در این روش که به آن انتزاعی اطلاق می‌شود بسیار زیاد است.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این روش‌، ما حتی شاهد گرفتار شدن نهنگ نیز بوده‌ایم که با جزر دریا و پایین‌ آمدن آب، متاسفانه به گل نشسته و از بین رفته است.

میرشکار تاکید کرد: شناسایی مسیرهای پرتردد پستانداران دریایی که اغلب مهاجر بوده و یا در نقطه ثابتی به طور دائم حضور دارند، بسیار ضروری است تا بتوانیم از صیادی در این مناطق ممانعت کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف جامه عمل بپوشانیم چرا که نیازمند تکنولوژی‌های نوین و استفاده از تک‌های ماهواره‌ای هستیم هستیم.

* مرگ دو فوک خزری و یک دلفین طی امسال

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آمار تلفات پستانداران دریایی گفت: در سال گذشته آمار تلفات پستانداران دریایی در جنوب کشورمان به 13 راس رسید.

میرشکار ادامه داد: در همین مدت در شمال کشورمان نیز شاهد مرگ و میر 4 راس از فوک‌های خزری بودیم.

وی در خصوص آمار تلفات مربوط به سال 94 بیان داشت: از ابتدای سال تا کنون شاهد تلفات 2 راس از فوک‌های خزری در سواحل شمالی کشورمان بوده‌ایم.

مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی کشورمان افزود: در سواحل جنوبی کشورمان نیز در مدت فوق لاشه یک دلفین را پیدا کرده‌ایم.



*ضعف در امداد و نجات پستانداران دریایی

میر شکار درباره رهاسازی و نجات پستانداران دریایی به ویژه فوک خزری تصریح کرد: در سال گذشته صیادان در مرز استان گلستان و مازندران موفق به نجات و رهاسازی حدود 9 الی 11 فوک خزری بوده‌اند.

وی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی و عدم تخصیص بودجه در سال 94 گفت: این عوامل برای استقرار نیروها در کل سواحل خزر، خلیج فارس و عمان در جهت رهاسازی و نجات پستانداران دریایی که یک امر ضروری است اختلال ایجاد کرده و از اجرای فراگیر آن جلوگیری کرده است.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پستانداران دریایی سواحل شمالی و جنوبی کشورمان به دلیل عدم آگاهی کافی صیادان از انقراض آن‌ها در رده گونه‌های سرخ اتحادیه جهانی حمایت از گونه‌ها یعنی IUCN قرار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار