شنهای روان حریم مرزنشینان را نشانه رفته است/بیابان زایی تا کجا!

شنهای روان از دیوار مرز نشینان هم فراتر رفته و هرروز بر خانه های آنها خاک می پاشد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  فرسایش بادی، برخی از روستاها در شمال غربی ترین نقطه کشور را زیر خروارها خاک مدفون کرده است.

این در حالیست که روستاهای کشورهای همسایه ای که با این مناطق هم مرز هستند (همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان) رد پایی از این بیابانی شدن در آنها دیده نمی شود.


شنهای روان حریم مرزنشینان را نشانه رفته است/بیابان زایی تا کجا!

" منطقه بورالان در 85 کیلومتری ماکو"

امیر اردبیلی رییس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت : در 85 کیلومتری شهرستان ماکو، منطقه بورالان واقع شده است، این منطقه  در گذشته بسیار سرسبز بوده اما امروز با اینکه در کنار کوههای آرارات قرار گرفته و سالانه 200 میلی متر بارندگی دارد، به بیابان و کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است.

وی شیوه سنتی را یکی ازعوامل تخریب مراتع بورالان دانست و تصریح کرد: کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان که دارای مرز مشترک با کشور ما هستند، شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی نسبتا یکسانی با ما دارند اما، پدیده بیابانزایی و تخریب مراتع در آنها بسیار کمتر است.

اردبیلی درخصوص تخریب پوشش گیاهی به وسیله چرای دام گفت: مناطق مرزی کشور ترکیه هم از طریق دامپروری امرار معاش می کنند اما، شیوه دامداری آنها به صورت بسته است که به مراتب آسیب کمتری به مراتع آنها وارد می شود در صورتیکه دامداری به شیوه سنتی دراین سوی مرز باعث تخریب مراتع شده است.

شنهای روان حریم مرزنشینان را نشانه رفته است/بیابان زایی تا کجا!

" چرای بی رویه دام در دامنه های کوه آرارات"

رییس اداره بیابان منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه برای احیاء مراتع از بین رفته تا کنون هزینه های زیادی شده ولی شدت آسیب به گونه ای است که هنوز تا نتیجه مطلوب فاصله وجود د دارد,گفت: شغل غالب مردم بورالان رمه گردانی است و از آنجاییکه محل مشخصی برای چرای دامهایشان وجود ندارد، بنابراین دامها بدون کنترل و نظارت در کل منطقه رها می شوند و بدون اطلاع از آسیبی که به طبیعت وارد می کنند همچنان به رمه گردانی مشغول هستند.

وی افزود: منابع طبیعی ماکو پروژه مشترکی با دفتر عمران سازمان ملل تحت عنوان ترسیب‌کربن به منظور احیای مراتع از دست رفته منطقه بورالان در حال انجام است و جمع آوری دام از مراتع و جایگزین کردن کشاورزی و باغداری همچنین کاشت درختان بومی و سازگار با شرایط منطقه توسط منابع طبیعی و مردم روستا از اهداف پروژه ترسیب کربن است.

اردبیلی با اشاره به باد شکنهایی چون سنجد اسکنبیل و گز برای مقابله با فرسایش بادی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ماکو با کاشت باد شکنهای زنده و گیاهان بومی در سطح 500 هکتار,کمربند سبز حفاظتی ایجاد کرده ایم تا میزان گرد و غبار را تا حدودی کاهش دهیم.

وی تصریح کرد:برای آبیاری این کمربند سبز حفاظتی، یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت نیم متر مکعب در ثانیه که تا یک متر در حال افزایش است احداث کرده ایم. البته این ایستگاه پمپاژ به دلیل کمبود اعتبار هنوز راه اندازی نشده است.


شنهای روان حریم مرزنشینان را نشانه رفته است/بیابان زایی تا کجا!

"نبود پوشش گیاهی بورالان را بی دفاع کرده"

اکبر اکبر زاده کارشناس آبخیزداری  در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه پوشش گیاهی مهمترین عامل برای جلوگیری از فرسایش بادی است گفت: از اوایل دهه 70 به دلیل فرسایش بادی شنهای روان از 10-15 کیلومتری وارد منطقه بورالان شده و به دلیل نبود پوشش گیاهی در این منطقه رسوب کرده اند.

وی پوشش گیاهی را عاملی مهم برای مقابله با شنهای روان دانست و افزود: این رسوبات تا سقف خانه هم رسیده و زندگی مردم را در روستاهای منطقه تهدید می کند.

اکبر زاده ادامه داد: وقتی پوشش گیاهی از بین رود محل برداشت و حمل رسوبات افزایش می یابد؛ از این رو  یکی از اساسی ترین راهکارها برای جلوگیری از پیشروی شنهای روان ایجاد قرق, نهالکاری,قلمه کاری و عملیات بیولوژیک است. بنابراین با ایجاد پوشش گیاهی می توان از منشا جلوی فرسایش را گرفت.


شنهای روان حریم مرزنشینان را نشانه رفته است/بیابان زایی تا کجا!


"تغییر معیشت دامداران زخم مراتع را تا حدودی التیام می بخشد"

علی حسن علی زاده رییس اداره منابع طییعی و آبخیزداری ماکو نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه طرح ترسیب کربن باعث رسوب گذاری گازهای آلاینده به وسیله درختان,درختچه ها و گیاهان به زمین می شود و با این طرح می توان مراتع آسیب دیده را احیا کرد,گفت:در این راستا برای مقابله با حرکت شنهای روان 50 اصله نهال تولید و در مناطق مورد نظر کاشته شده است.

وی افزود:مقابله با شنهای روان نیازمند فرهنگ سازی و متقاعد کردن مردم بومی منطقه است تا با تغییر معیشت, استفاده کمتر از مراتع و چرای دام در حد استاندارد به مراتع آسیب دیده فرصت احیا داده شود.

علی زاده همکاری مردم را در عملیات بیابانزدایی بسیار پر اهمیت دانست و ادامه داد: برای تحقق این منظور تشویق مردم به تولید صنایع دستی, توصیه به نهال کاری و فعالیتهایی مانند کشاورزی و باغداری باید در اولویت قرار گیرند.

وی تصریح کرد:با ایجاد باغ پایلوت به صورت جنگل کاری در مساحت 130 هکتار درختان مثمر و غیر مثمر کاشته شده است. احداث این باغ به منظور ایجاد انگیزه در مردم بومی منطقه است تا با تغییر معیشت خود مراتع را حفظ کرده و دامداری را در حد معقول و کنترل شده انجام دهند و به مشاغلی چون باغداری و کشاورزی روی آورند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار