دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست گفت:‌ با مصرف درست انرژی در بلندمدت معادل 750 میلیون بشکه نفت هزینه‌های کشور کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سبوهی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در مراسم اختتامیه مسابقات آپ سبز بهینه‌سازی انرژی، عصر امروز در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف با اشاره به ارزیابی راهکارهای بهینه‌سازی انرژی و رفع موانع آن اظهار داشت:‌ ستاد بهینه سازی از سال 92 جهت دسترسی به فناوری‌های دوستدار محیط زیست و انرژی با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن تشکیل شد.

وی بیان کرد:‌ با مصرف درست انرژی در کوتاه مدت معادل 400 میلیون بشکه نفت و در بلند مدت معادل 750 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته و مبلغی به میزان 20 میلیارد دلار در سال برای کشور کاهش هزینه به همراه می‌آورد.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست گفت: نبود دسترسی به کارکردهای انرژی و فعالیت‌های کاملا دولتی بازار انرژی و انحصاری بودن آن سبب بروز مشکلاتی در مورد مسائل مختلف بهینه‌سازی انرژی در کشور می‌شود که با تصویب آیین‌نامه‌های جدید سعی داریم بازار مدیریت مصرف انرژی را در کشور فعال‌تر کنیم.

سبوهی ادامه داد:‌ دسترسی به فناوری یکی از الزامات بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست بوده و متأسفانه در سالیان گذشته فناوری‌ها در این زمینه به خوبی توسعه پیدا نکرده است.

وی یادآور شد:‌ ایجاد زیست بوم اکوسیستم سبب شده تا خلاقیت و ایده‌های نو شناسایی و زمینه ورود نوآوری و شکوفایی آنها در کشور فراهم شود.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست با بیان اینکه تشکیلاتی در ستاد بهینه سازی تحت عنوان مرکز فناوری و نوآوری تأسیس شده است، افزود: مأموریت این مرکز شناسایی ایده‌های جدید در زمینه بهینه‌سازی انرژی، فناوری و افزایش بازده‌های سیستم‌های مختلف است.

سبوهی عنوان کرد: با تهیه امکانات آزمایشگاهی زمینه بروز استعدادها و ایده‌های نو در کشور فراهم شده و سازماندهی هسته‌های رشد در بخش محیط زیست و مدیریت مصرف انرژی سبب ظهور شرکت‌های دانش بنیان زیادی در این مقوله شده است.

وی تاکید کرد:‌ صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری از ایده‌های بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست حمایت مالی کرده و در جهت جذب ایده‌ها و خلاقیت‌های نو کمک بزرگی به این ستاد کرده است.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست با بیان اینکه برگزاری مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی یکی از راه‌های شناسایی ایده‌های نو است، تصریح کرد: دوره اول این مسابقات با محتوای طراحی دوچرخه هیبریدی برگزار شد و امسال نیز مسئله چرخه سبز با هدف شناسایی هسته‌ها و تیم‌های نوآور مد نظر قرار گرفت.

وی گفت: تیم‌ها می‌توانند فعالیت‌ و برنامه خود را در جهت تجاری‌سازی محصولات خود به ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست ارسال کنند تا با ارزیابی مدارک و برنامه‌هایشان، کمک‌های مالی و سازمانی صورت گیرد.

در ادامه این مراسم اکرم عوامی دبیر مسابقه آپ سبز بهینه‌سازی انرژی گفت:‌ دومین دوره مسابقه آسیب‌های سبز انرژی با هدف تعویض و شناسایی ایده‌های نو انجام شد و از میان 55تیم در مرحله اولیه 23تیم به مرحله نهایی راه یافتند.

وی بیان کرد: در بخش دانشجویی - دانش‌آموزی سه تیم برتر، در بخش دانش‌آموزی 2 تیم و در بخش مخاطب سه تیم برتر شناسایی و جوایز نفیسی به آن ها اهدا می‌شود.

گفتنی است؛ 13 تیم محصولات خود را در نمایشگاه در حاشیه این مراسم در معرض دید مردم گذاشته و 10 گروه طرح‌های خود را با حضور داوران ارائه کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار