ریاست‎جمهوری افغانستان به شکایات خبرنگاران معترض در بامیان رسیدگی می‎کند

در پی اعتراض رسانه‎ها و اعضای رهبری جنبش روشنایی درخصوص برخورد فیزیکی با فعالان مدنی و شماری از خبرنگاران در بامیان، ریاست جمهوری افغانستان امروز خواستار بررسی این موضوع شده است.

ریاست جمهوری به شکایات خبرنگاران معترض در بامیان رسیدگی می کند

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ریاست جمهوری با انتشار یک خبرنامه اعلام کرد؛ در پاسخ به نگرانی و شکایت اتحادیه های خبرنگاران به منظور روشن شدن و بررسی برخورد نیروهای امنیتی با خبرنگاران، به اداره مستقل ارگانهای محل دستور داده است.

بر اساس خبرنامه، اداره مستقل ارگانهای محلی در هماهنگی با اداره محلی بامیان ابعاد قضیه را به گونه همه جانبه مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را ریاست جمهوری ارسال کند، تا بر اساس آن با متخلفین برخورد قانونی شود.

همزمان با سفر رییس جمهور غنی به بامیان در هفته جاری، صدها فعال مدنی و هواداران جنبش روشنایی، بار دیگر با راه‎اندازی تظاهرات خواستار انتقال خط 500 کیلوولت برق ترکمنستان از طریق بامیان شدند.

اما پلیس بامیان و محافظان ریاست جمهوری، با استفاده از آب‌پاش‌ها اقدام به پراکنده کردن معترضان کرده و همچنین دیده‎بان حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان (نی) اعلام کرد، شماری از خبرنگاران مورد خشونت قرار گرفته اند.

نی با محکوم کردن برخورد خشونت آمیز با معترضان و خبرنگاران، می‌گوید که 30 تن از فعالان مدنی و خبرنگاران از سوی پلیس بامیان بازداشت شده اند و عاملان آن، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

از سوی دیگر، اعضای رهبری جنبش روشنایی خواستار پیگیری جدی این موضوع شده و گفته اند، برخورد فیزیکی با هواداران جنبش روشنایی، فعالان مدنی و خبرنگاران خلاف ارزشهای دموکراسی در کشور است.

اعضای این جنبش همچنان از جامعه جهانی و سازمان ملل خواسته اند، به تعهدات شان در قبال شهروندان افغانستان عمل کند و در غیر آن صورت، دست آوردهای 15 سال گذشته با خطر مواجه خواهد شد.

جنبش روشنایی حدود سه ماه قبل پس از تغییر مسیر ماستر طرح اصلی برق افغانستان شکل گرفت که خواهان انتقال 500 کیلوولت برق ترکمنستان از بامیان است.

پس از حمله تروریستی دوم اسد در میان معترضان جنبش روشنایی در کابل که نزدیک به 100 کشته و بیش از 300 زخمی برجای گذاشت، اعتراض این جنبش ادامه یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار