زنجان؛

تنفس سخت در شش های فرسوده شهر

بافت های فرسوده ی شهری قسمتی از بافت کنونی کلان شهرها هستند که نیازمند ترمیم و نوسازی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ شکل گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد.
این بافت به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده شده و کارکردهای شهری خود را از دست می دهند پس منطق شهر سازی بر آن است که این بافت فرسوده را نوسازی کند.

تنفس سخت در شش های فرسوده شهر

دغدغه وجود چنین تاسیساتی در شهر ما را بر آن داشت که به قسمتی از این بافت فرسوده سری بزنیم و پای درد دل مردم ساکن این منطقه بنشینیم.

به جنوبی ترین قسمت شهر زنجان سر زدیم و وارد یکی از خونه های این منطقه شدیم،خانم صایینی از مشکلات این خونه میگفت از این که هر روز خودش با گچ دیوارها رو ترمیم میکنه اما فایده ای نداره و چن ساعت بعدش دوباره گچ دیوار میریزه.

همسایه خانم صایینی زیاد از اوضاع خونه اش راضی نبود و میگفت فقط به خاطر این که مستاجر نباشه توی این خونه ی کلنگی ساکن شده و خونه اش خیلی امن نیست و هر لحظه امکان داره که بریزه.

بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد.این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند.


تنفس سخت در شش های فرسوده شهر

دلایل زیادی وجود دارد که مردم ترجیح می‌دهند منازل خود را در این بافت‌ها، نوسازی نکنند و نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری‌ها و همکاری مردم را می‌طلبد.

سلطانی معاون شهر سازی شهرداری زنجان با بیان این که بافت های نا کارآمد در گوشه و کنار شهر وجود دارند گفت:این بافت ها مناطق هدف شهرداری و بعضی از ارگان ها برای ارتقا وضعیت کیفی و محیطی اینگونه بافت هاست.

طبق آمار ها تا کنون 18 نوع از بلایای طبیعی در استان زنجان رخ داده که بافت ها ی فرسوده در این میان نقشی اول رو داشتند.

یکی از ساکنان این منطقه میگه کوچه ها و معبر های رفت و آمد به قدری تنگ هستند که هیچ گونه ماشینی امکان رفت و آمد ندارن و درآمد هم ندارن که از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

هاشملو رییس اداره شهر سازی زنجان با اشاره به تسهیلات بافت فرسوده بیان کرد:به ازای هر واحد واحد مسکونی 40 میلیون تومان تسهیلات برای واحد های بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

سلطانی ادامه داد:بافت فرسوده شهر زنجان به طور مشخص در مرکز شهر در مساحت تقریبی 510 هکتار کشیده شده است که شهرداری مشوق هایی از جمله اعطای تراکم اضافه و تخفیف در صدور پروانه ساخت برای نوسازی واحد های بافت فرسوده اعطا می شود.


تنفس سخت در شش های فرسوده شهر

اما تکلیف کسانی که توانایی بازپرداخت این وام رو ندارند و اکثرا هم در بافت فرسوده زندگی می کنند چیه؟

سلطانی معاون شهر سازی شهرداری زنجان از رقابت کم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در نوسازی بافت های فرسوده بخش مرکزی خبر داد و گفت:نوسازی برای سرمایه گذاران در این مناطق بازده اقتصادی مناسبی ندارد.

هاشملو تصریح کرد:یکی از کار گروه های در بحث نوسازی بافت فرسوده ارتقای اقتصادی ،تسهیلات و مشارکت مردمی است که متولیان این کار گروه برای همکاری سایر ارگان ها در این بخش برنامه ریزی خواهد داشت.

در سال های گذشته حرف و حدیث ها درباره ی بافت فرسوده ی شهری و اتفاقات که در پی داشته کم نبوده است.

بافت قدیمی شهر ها امروزه بافت فرسوده محسوب می شوند و دسترسی امکانات زندگی و امداد نجات به این منطق کم و سخت شده پس بهتر قبل از وقوع هر حادثه ی خطر ناکی فکری به حال این مناطق کرد.

گزارش از مریم افشاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.