اصفهان؛

کتابخوانی با موضوع پاسداری از زبان فارسی

پانزدهمین نشست صبح گاه با موضوع "چرا باید از زبان پارسی پاسداری کنیم" برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پانزدهمیننشست صبح گاه کتابخوانیبا حضور محسن پاکروان نویسنده کتاب «فرهنگ پارسی سره» در کتابخانه ابن مسکویه برگزار شد.

محسن پاکروان، مردی است که از نوجوانی دوستدار ادب و فرهنگ پارسی بوده و به برابر سازی و البته در استخراج معادل‌های پارسی باستان برای واژگان رایج امروز، مویی سپید کرده و آنگونه که خود می‌گوید تاکنون فراتر از 60 هزار واژه ساخته یا استخراج کرده است و اینک نخستین جلد از فرهنگ چهل و هشت جلدی‏ اش را منتشر کرده است.

پاکروان در این نشست اظهار داشت: اینکه زبان فارسی توانایی واژه‌سازی ندارد سخن نابجایی است، زبان فارسی با پیشوندها، پسوندها و واج‌های اضافی که دارد می‌تواند تا 223 میلیون واژه داشته باشد. در انگلیسی و فرانسه روزانه 10 واژه به واژگانشان اضافه می‌کنند اما ما هیچ فرهنگی که واژگان بنیادی زبان فارسی را گردآورده باشد که بر اساس آن بتوان واژگان نو را برابر سازی کرد، نداریم. بی‌خود نیست که ما صد سال است در صنعت و کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و به هیچ‌جا نرسیده‌ایم و به هیچ‌جا هم نخواهیم رسید. چرا که زبانمان را پالایش نکرده‌ایم.

وی افزود: زبان هر ملتی منطبق است بر روحیات و زیبایی‏ شناختی و ارزش‏های فرهنگی آن ملت. اگر ملتی نتواند از واژگان ناب خود بهره جوید، خواه ناخواه ذهنش آزرده می‏شود و راه بر گشایش‏ های ذهنی و پیشرفت‏ هایش محدود می‏ شود. از این رو پالایش زبان فارسی یکی از زیرساخت ‏های توسعه‏ ای است که همه باید بر آن کوشش کنیم.

پاکروان در پایان گفت: آدمی که به خویشتن خود برسد به خوشبختی می‏رسد و زبان پارسی برای ما رمز شادی و خوشبختی است. ما اگر گذشته نداشته باشیم آینده نخواهیم داشت.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.