سران دو کشور آمریکا و چین در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر هانگجو در شرق چین با یکدیگر دیدار کردند.

دیدار اوباما و همتای چینی وی در حاشیه نشست سران گروه 20
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز در گزارشی از هانگجو به قلم روبرتا رامپتون نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به شی جین پینگ، همتای چینی خود گفت خواهان گفتگوهای صریحی درباره مسائل دوجانبه حساس مانند امنیت سایبری، حقوق بشر و نگرانی های دریایی است.

سران دو کشور که بزرگترین اقتصادهای جهان را دارند در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر هانگجو در شرق چین با یکدیگر دیدار کردند.

چین بسیار مشتاق است که میزبان نشست بی نقص سران گروه 20 باشد که مهم ترین رویداد امسال برای این کشور خواهد بود. این در حالی است که پکن در تلاش است موقعیت جهانی خود را تحکیم بخشد و از اختلاف و خصومت با واشینگتن بر سر فهرستی طولانی از تنش ها پرهیز کند.

اوباما، که در آخرین نشست خود با سران گروه 20 با عنوان رئیس جمهور آمریکا شرکت می کند و دوره ریاست جمهوری وی ماه ژانویه پایان می یابد، قصد دارد بر لزوم و فوریت مهار تغییرات اقلیمی در جهان تاکید ورزد و از سران کشورهای دیگر بخواهد از سیاست مالی برای تقویت رشد اقتصادی استفاده کنند.

سفر به چین همچنین به طور بالقوه به منزله آخرین دیدار اوباما با شی جین پینگ محسوب می شود. دو کشور در هشت سال ریاست جمهوری اوباما با مسائلی از قبیل حملات سایبری و اختلاف نظر بر سر مناقشات سرزمینی در دریای چین جنوبی دست به گریبان بوده اند. 

اوباما در آغاز دیدارش با رئیس جمهور چین گفت :«من می دانم که ما بار دیگر گفتگوهایی صریح درباره برخی از اختلافات ، یعنی مسائلی مانند حقوق بشر یا (امنیت) سایبری یا (نگرانی های) دریایی خواهیم داشت.»

این سفر شروع ناآرامی داشت چنانچه یک مقام دولتی چینی در فرودگاه با خشم با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما
مواجه شد و بر سر دستیار مطبوعاتی کاخ سفید فریاد کشید.

در ماههای اخیر، چین از حکم دیوان داوری بین المللی لاهه علیه ادعاهای این کشور در منطقه دریای چین جنوبی به خشم آمده است. این حکم در پی شکایت فیلیپین صادر شد اما پکن علت صدور آن را فشار واشینگتن می داند. 

مسائل سایبری، از نگرانی بر سر هکرها و جاسوسی سایبری تا سیاست های نوظهور چین در حوزه فناوری اطلاعات که شرکت های خارجی نگرانند فعالیت های آنها را در چین محدود کند، نیز به مناسبات آمریکا و چین لطمه زده است. 

اوباما گفت :«من در انتظار مذاکرات مفصل درباره منافع مشترک ما در پیشبرد امنیت منطقه ای و جهانی، از شبه جزیره کره تا جنگ با داعش هستم.»

رئیس جمهور آمریکا گفت واشینگتن از کمک های چین به توسعه جهانی، صلح بانی و کمک به آوارگان استقبال می کند.

وی افزود :«ما همچنین سرگرم مهیا کردن زمینه هستیم تا دولت بعدی آمریکا هنگام روی کار آمدن شاهد روابطی قوی و سازنده با چین باشد.»

خبرگزاری شین هوا گزارش داد شی جین پینگ نیز به اوباما گفت چین و آمریکا مسئولیت دارند نشست موفقیت آمیز سران گروه 20 را برگزار کنند و «به اقتصاد جهانی تحرک ببخشند و اعتماد را بالا ببرند.»

شین هوا به نقل از شی جین پینگ که در باره همکاری های آمریکا-چین سخن می گفت افزود :«پیشرفت مهمی نیز در حوزه مبارزه با جرائم سایبری، مقابله با همه گیری ابولا در آفریقا، و تسهیل حصول یک موافقت نامه جامع درباره مسئله هسته ای ایران به دست آمده است.»

روز شنبه آمریکا و چین -- دو کشور از بزرگترین انتشار دهندگان گازهای گلخانه ای در جهان -- به طور رسمی موافقت نامه پاریس را برای مهار تغییرات اقلیمی به تصویب رساندند. این کار می تواند به اجرایی شدن این پیمان تا پایان امسال کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار