اصفهان؛

تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان به چهار برابر مدت مشابه در سال 92 رسید

استاندار اصفهان گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال، تعداد روزهای هوای سالم این استان نسبت به مدت مشابه سال 92، چهار برابر شده و به 134 روز رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول زرگرپور در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان افزود: کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان، یکی از اصلی ترین مطالبات مردم از دولت تدبیر و امید بود.
وی با بیان اینکه در سال 92 و آغاز بکار دولت یازدهم، شهر اصفهان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور بود، گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سال 92 به اجرا درآمد و امسال در سومین سال اجرای آن، نتایج خوبی بدست آمد.
برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان شامل هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، مدیریت شهری و دانشگاه ها برای رفع آلودگی هواست و بر محورهای حمل و نقل، مدیریت ترافیک و منابع ثابت آلاینده تمرکز دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در پنج ماهه ابتدای سال 92 تنها یک روز هوای پاک داشتیم که در سال 95 این رقم به شش روز رسیده است.
وی گفت:در پنج ماهه ابتدای سال 92 تنها 30 روز هوای سالم گزارش شد که امسال به 134 روز رسید.
وی اضافه کرد: باید این طرح با قوت پیگیری شود بطوری که تمام روزهای شهر اصفهان به روزهای پاک تبدیل شود.
زرگرپور با بیان اینکه تا پایان امسال باید یکهزار و 500 تاکسی فرسوده تعویض شود، گفت: دولت تسهیلات 8 درصدی برای این کار در نظر گرفته و تاکنون نزدیک به 300 دستگاه تاکسی در اصفهان، نوسازی و به ناوگان حمل و نقل وارد شده است.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال همه یکهزار و 500 تاکسی فرسوده شهر اصفهان از رده خارج و خودروهای نو جایگزین آنها شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه شهرداری با وجود محدودیت های مالی، پیش بینی ورود 500 دستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل شهری را کرده است، گفت: این طرح از سه ماه دیگر آغاز و تا اواسط سال آینده همه این تعداد اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل شهری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ورود اتوبوس های شهری در روان شدن ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت مردم موثر است و متوسط عمر اتوبوس ها را در اصفهان کاهش می دهد.
زرگرپور با بیان اینکه موتورخانه های بخش دولتی با میزان آلایندگی بالا مورد بازبینی قرار خواهند گرفت، گفت: در قدم اول پنج هزار دستگاه از این موتورخانه ها مورد بازبینی و بازرسی قرار خواهد گرفت .
وی با بیان اینکه اجرای این طرح در کاهش آلودگی هوای اصفهان نیز موثر است، افزود: سازمان نظام مهندسی اصفهان با همکاری مدیریت بحران استانداری، وظیفه اجرای این طرح را بر عهده دارد.
استاندار اصفهان با اشاره به انقعاد تفاهمنامه با وزات نفت افزود: این وزارتخانه متعهد شده است تمام واحدهای صنعتی و کشاورزی استان را که در حال حاضر از سوخت گاز استفاده نمی کنند، گازسوز کند.
وی گفت: اجرای این طرح برای وزارت نفت فواید اقتصادی و ارزش افزوده بالایی خواهد داشت و در کاهش آلودگی هوا نیز موثر است.
زرگرپور با اشاره به تشکیل کمیته ای با مسئولیت محیط زیست و با عضویت اداره گاز و سازمان صنت، معدن و تجارت گفت: با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت وزارت نفت، باقی مانده واحدهای صنعتی و کشاورزی که امکان گازسوز شدن دارند در قالب این سیاست کلان وزارت نفت به سیستم گاز سوز مجهز خواهند شد.
زرگرپور با بیان اینکه استفاده از بنزین یورو چهار از شهریور سال 1393 در نیمی از استان در دستور کار قرار گرفت، گفت: باید استفاده از بنزین و بویژه گازوئیل یورو 4 در کل استان گسترش داده شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها گفت: معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل موثر است، اما معاینه فنی در استان از لحاظ سیستم های انجام دهنده و کنترل و نظارت پلیس، وضعیت مناسبی ندارد.
استاندار اصفهان به سیستم سیمفا(سیستم یکپارچه معاینه ی فنی ایران) اشاره کرد و گفت: استفاده از این سامانه کمک زیادی به نظارت دقیق تر بر معاینه فنی خودروها و آگاهی از داشتن معاینه فنی خودروها در هر نقطه ای از کشور خواهد داشت.
زرگرپور از تشکیل کارگروهی برای پرداختن جدی به موضوع معاینه فنی خبر داد و افزود: در این کارگروه، مراکز معاینه فنی خودرو تحت نظارت دقیق تر قرار خواهند گرفت و مشوق هایی هم برای پلیس در نظر گرفته شده است تا معاینه فنی بصورت کامل در استان در قالب برنامه کلی کشوری انجام شود.
در سال 92 کل هوای پاک و سالم اصفهان 72 روز، تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس 150 روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم 54 روز بود.
تعداد روزهای سالم اصفهان در سال 93 از 72 روز به 146 روز افزایش یافت و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از 150 به 103 روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم از 54 به 27 روز کاهش یافت.
همچنین در سال 94 تعداد روزهای سالم به 186 روز افزایش و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس به 78 و روزهای ناسالم برای عموم به 12روز کاهش یافت.
طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان از جمله طرح های موفق محیط زیست استان در مدت سه سال اخیر است.
مهار گرد و غبار، شناسایی منابع تولید ذرات معلق، برنامه ریزی برای حذف عوامل و کانون تولید ذرات معلق، خارج کردن صنایع آلاینده و ممنوعیت تولید و بهره برداری از معادن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان از اقدامات مهم در راستای اجرای این طرح است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.