اهواز؛

راه‌اندازی خدمات دولت الکترونیک در امور اراضی خوزستان

خدمات دولت الکترونیک در بخش امور اراضی استان خوزستان از نیمه دوم سال جاری راه اندازی و اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،عبدالکاظم شاچری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با اجرای دولت الکترونیک و بانک اطلاعاتی امور اراضی، درخواست متقاضیان واگذاری اراضی ملی و دولتی جهت طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی و همچنین بررسی درخواست‌های تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش دولت الکترونیک و الکترونیکی شدن خدمات مدیریت امور اراضی در شفاف‌سازی فرآیندها و تسریع و تسهیل در پاسخ‌گویی به متقاضیان بیان داشت: دولت الکترونیک یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را بی‌واسطه به متقاضیان ارائه می‌دهد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از جمله مهم‌ترین مزایای راه اندازی خدمات دولت الکترونیک در امور اراضی را استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات دولتی به متقاضیان به شکل مستقیم و شبانه‌روزی، ارائه تسهیلات لازم به افراد برای دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، بهبود کیفیت خدمات و ارائه فرصت‌های گسترده‌تر برای مشارکت در فرآیندها با ایجاد بستر مناسب و زیرساخت‌های لازم در استان برشمرد.

شاچری خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی خدمات دولت الکترونیک استان از ابتدای سال‌جاری و لزوم ایجاد بستری مناسب جهت واگذاری خدمات به مردم و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی، مدیریت امور اراضی خوزستان در راستای تفاهم‌نامه بین سازمان جهاد کشاورزی و دفاتر پیشخوان دولت اقدام به واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان خدمات دولت کرد.

وی از جمله مشکلات سیستم اداری در بخش امور اراضی را حجم بالای پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: بهترین راهکار برای کاهش اتلاف وقت و هزینه، افزایش سرعت و کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش خطای انسانی و یکپارچگی در رسیدگی و پیگیری امور، اجرای خدمات دولت الکترونیک در امور اراضی است که در آن تمام امور مربوط به واگذاری زمین و صدور مجوزهای تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی از حالت فیزیکی و سنتی تبدیل به حالت الکترونیکی و کاملا مکانیزه می‌شوند.

شاچری اظهار داشت: از نیمه دوم سال‌جاری، تمام کارهای مربوط به پذیرش تقاضای واگذاری زمین برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی و همچنین صدور مجوزهای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به‌صورت الکترونیکی و با مراجعه متقاضیان به دفاتر پیشخوان خدمات دولت در شهرستان انجام می‌شود.

این مقام مسؤول تصریح کرد: با اجرای این طرح به‌صورت چشم‌گیری در صرف وقت، هزینه و مراجعات مکرر به دفتر استان جلوگیری خواهد شد و از سویی متقاضی با داشتن شناسه کاربری و رمز عبور در هر ساعت از شبانه‌روز قادر به دریافت آخرین اطلاعات در خصوص روند پیگیری وضعیت پرونده خود خواهد بود.

وی متذکر شد: ایجاد سامانه جامع امور اراضی هم یکی دیگر از فرآیندهای الکترونیکی در سال‌جاری است که با هدف ایجاد پایگاه داده متمرکز، هوشمند و پویا و ارائه گزارشات متنوع در مورد واگذاری زمین راه‌اندازی شده است.

شاچری قابلیت اتصال سامانه امور اراضی کشور به سیستم ثبت احوال را به‌عنوان مقدمه ای برای ایجاد ارتباط با دیگر نهادها و ارگان‌های مرتبط برشمرد و گفت: در این طرح، سیستم ارسال پیامک از خدمات مهمی است که باعث افزایش سرعت، کیفیت و اطلاع‌رسانی خدمات به کشاورزان می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان با اشاره به سیستم هوش مصنوعی تعبیه شده در سامانه جامع امور اراضی گفت: از موارد هوش ماشینی به کار رفته در نرم افزار فوق می‌توان به استعلام استفاده از تسهیلات، محاسبه اجاره بهای ایام قرارداد و صدور اخطاریه ناشی از اتمام قرارداد اشاره کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.