ربیعی مطرح کرد؛

ایجاد 16هزار تعاونی جدید در سال 95/ تکلیف باقی مانده سهام عدالت مشخص شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در سال 95 حدود 16هزار تعاونی جدید ایجاد شده است و باید بر اساس تاکید رییس جمهور تکلیف باقی مانده سهام عدالت مشخص شود.

ایجاد 16هزار تعاونی جدید در سال 95/ تکلیف باقی مانده سهام عدالت مشخص شود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش اندیشه تعاون ( تعاون، راه سوم در اقتصاد) که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: هرروز ما می‌توانیم به کارهای جدیدی بر اساس توسعه اقدام کنیم و با نوآوری اقدامات مناسبی را  برای تعاونی داشته باشیم.

وی افزود: باید یک ذهنیت تعاونی در جامعه ایجاد کنیم و زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بستر تعاونی‌ها حرکت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اساس و بنیان اصلی بحث در موضوع تعاونی‌ها پاسخگویی به  2شبهه است که یکی حرکت در مسیر رویکرد بازار بزرگ و راست اقتصادی است که من راست اقتصادی را بر همه چیز مسلط می‌دانم.

ربیعی افزود: این در حالی است که 40درصد از اقتصاد برزیل به وسیله تعاونی‌ها تأمین می‌شود و در کشورهای آ‌مریکایی 30تعاونی بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارند و 20درصد شرکت‌های چند ملیتی از تعاونی‌ها تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: حدود 750میلیارد دلار در کشور با سهام عدالت توزیع شده است، این در حالی است که هنوز حاشیه نشینی‌ها و فقر در جای خود باقی هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقداماتی که در راستای برنامه‌های توسعه‌ای برای مردم تاکنون انجام داده‌ایم آیا موجب تحول زندگی و شاد زیستن آنها و کاهش آسیب‌های اجتماعی و نابودی حلبی‌ آبادها شده است؟ چه کار باید بکنیم؟ در این راستا‌ آمدیم با خصوصی سازی و واگذاری کارخانه‌ها منجر به بیکاری کارگرها شدیم و به جای خصوصی سازی به تجاری سازی توجه کردیم.

*اقتصاد کشور جایی برای رشد تعان ندارد

ربیعی در ادامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته رئیس جمهور دستوراتی رادر حوزه گسترش تعاونی‌ها به ما دادند که بر این اساس امسال این مسئله را در چند جلسه و در حوزه تأمین اعتبارات مالی پیگیری کردیم.

وی افزود: در این راستا با بانک مرکزی به یک تفاهم رسیدیم تا بر اساس آن چگونگی روند و گسترش تعاونی‌‌‌‌‌‌های اعتبار کنترل شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این راستا در بخش‌‌های مختلف مانند حمل‌ و نقل و کشاورزی تعاونی‌های مختلفی آمدند و با وزارت خانه‌های مختلف به تفاهم رسیدند.

ربیعی تصریح کرد:‌ امسال در قالب رفع ‌و رجوع کردن کارهای اتحادیه‌های مختلف با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اقداماتی را در این جهت آغاز کردیم و تجدیدنظری در سند توسعه تعاونی داشتیم که فقط بحث مالی آن باقی مانده است ولی با این حال رئیس جمهور نیز روی آن تفاهم داشته و آن را به من و دکتر نوبخت ارجاع دادند تا بتوانیم مقداری از یارانه‌هایی را که باید به  این بخش تعلق پیدا کند را نهایی کنیم چون بدون پیش‌بینی بار مالی ممکن بود با نارسایی‌هایی در این مسیر رو‌به‌رو شویم.

وی افزود: از جهتی نزدیک به 50درصد از تعاونی‌ها در برخی استان‌ها تعطیل شده بود به طوری که برخی قابلیت احیای مجدد را داشتند و برخی قابل احیا نبودند ولی با این وجود آن تعاونی‌هایی که قابلیت‌ و امکان شکل‌گیری مجدد را داشتند شناسایی و دوباره احیا کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در سال 95 حدود 16هزار تعاونی جدید ایجاد شده است که زمینه‌های کاری آنها را مشخص کرده‌ایم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا نتوانسیم سهم 25درصدی برای تعاونی‌ها را به دست بیاوریم؟ تصریح کرد: اولاً این یک چشم‌انداز برای دسترسی بوده است و بستر اقتصادی ما اساساً کشش رشد را نداشته تا تعاونی‌ در آن بتواند رشد پیدا کند و مشکل اصلی در ذات بخش تعاون نبوده است بلکه مشکل در اقتصادی است که روز‌به روز آب رفته و جایی برای رشد تعاونی ندارد.

وی افزود: تعاون همین که توانسته است خود را حفظ کند به ذات اقدام بزرگی بوده است و با توجه به اینکه در بخش خصوصی هم همین مقدار ریزش قابل مشاهده است و هر دو بخش خصوصی و تعاون هیچ کدام نتوانسته‌اند در این اقتصاد رشد کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح اشتغال تکاپو، بر اساس رسته‌های منطقه‌ای است که بر اساس آن مشاغل غیر رسمی را به رسمی تبدیل می‌کنیم و قالب آنها را در تعاونی‌‌ها می‌بریم و اشتغال و با تعاونی گره می‌زنیم و مرتبط می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: تعاونی را به جای اینکه به نفع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه متکی کنیم به کمک مالی دولت مبتنی کرده‌ایم و این کار اشتباه است و راه را غلط رفته‌ایم.

وی در رابطه با سهام عدالت افزود: باید سهام عدالت را در چها‌رچوب تعاونی‌ها برگردانیم ولی ما در دولت بحث سهام عدالت را تمام کردیم و اکنون سهام عدالت در دست مردم است، اما در این میان یک تعدادی باقی‌مانده‌اند که با تأکید رئیس جمهور  باید تکلیف  آنها نیز مشخص شود و ما هم به دنبال آن هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شکل سهام عدالت در آینده به گونه‌ای خواهد بود که مردم سهم خود را ملموس‌تر احساس می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار