موضع نامشخص ترکیه درقبال بحران مهاجران در اروپا

مقامات ترکیه نظرات ضد و نقیضی درباره اجرای توافق جلوگیری از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "ای‌یو‌او آبزرور"، روز شنبه، مقامات ترکیه به اتحادیه اروپا اطمینان دادند به اجرای توافق مبنی بر جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا ادامه خواهند داد. اما آن‌ها اعلام کردند تا زمانی که به شهروندان ترکیه‌ای اجازه سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا اعطا نشود، ترکیه اقدامات بیشتری را درباره بحران هجوم مهاجران به اروپا انجام نخواهد داد.

در توافقی که میان ترکیه و اتحادیه اروپا به امضا رسید، این اتحادیه آزادسازی سفر بدون ویزا به اروپا را در صورت برآورده ساختن 72 پیش‌شرط به آنکارا تعهد داد. تاکنون 6 پیش‌شرط – از جمله اصلاح  قوانین ضدتروریسم ترکیه -- عملی نشده است. عمر چلیک – وزیر امور اتحادیه اروپا – گفت تا زمانی که ترکیه در خطر حمله تروریست‌ها قرار دارد این قوانین را تغییر نخواهد داد.

وی با اشاره به حملات تروریستی اخیر در ترکیه گفت: "درخواست از ترکیه برای تغییر قوانین ضدتروریسم منطقی نیست."

با این‌که فدریکا موگرینی – نماینده ارشد سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا – پیش از این گفته بود بحران مهاجران و آزادسازی سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا 2 مقوله متفاوت هستند، ترکیه این موضوع را در نظر نگرفته است و هرگونه توافق دیگر با اتحادیه اروپا را رد می‌کند.

چلیک گفت ترکیه می‌تواند به برخی از تعهدات خود عمل کند تا اتحادیه و شورای اروپا از حسن نیت این کشور اطمینان حاصل کنند. وی افزود در حین آن، اتحادیه اروپا می‌تواند موضوع سفر شهروندان ترکیه‌ای بدون ویزا به قاره سبز را بررسی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار