اقتصاد عربستان در ورطه نابودی؛

عید قربان امسال؛ ریاضتی‌ترین تعطیلات سعودی‌ها در بیش از یک دهه گذشته

رویترز در گزارشی به تأثیر کاهش قیمت نفت بر سیاست‌های ریاضتی در عربستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز در گزارشی از ریاض به قلم مروه رشاد و ریم شمس الدین درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر سیاست های ریاضت اقتصادی در عربستان سعودی نوشت: ماه گذشته انیمیشنی به صورت گسترده در عربستان سعودی در توییتر منتشر شد که سه پیرمرد را در دشداشه های سنتی به نام های «بیکاری»، «قیمت ها» و «فقر» نشان می داد که به یک پسرک ژولیده پوش به نام «حقوق و دستمزد» می نگرند.
آنها از پسرک می پرسند:«تو کی مثل ما بزرگ می شوی؟»

مردم عادی عربستان سعودی در تعطیلات سالانه عید قربان به طور سنتی به خرید و پوشیدن لباس نو، نو کردن وسایل  خانه و سفر می پردازند. اما تعطیلات عید قربان امسال، که از روزهای 12 تا 15 سپتامبر خواهد بود، ریاضتی ترین تعطیلات در بیش از یک دهه گذشته در عربستان خواهد بود. 

کاهش قیمت های نفت دولت بزرگترین صادر کننده نفت جهان را مجبور کرده است هزینه ها را کاهش دهد تا کسری بودجه را که سال گذشته به رقم بی سابقه 98 میلیارد دلار رسید، مهار کند. 

این کاهش هزینه ها ، که اواخر سال 2015 شروع شد، اکنون تاثیر دنباله دار خود را بر تقریبا همه حوزه های اقتصادی عربستان، از جمله کاهش درآمدهای مصرف کنندگان گذاشته و بر استانداردهای زندگی مردم عادی نیز تاثیر منفی گذاشته است. 

فضل البوعینین، اقتصاددان سعودی گفت :«شما با نگاهی به مصرف انفرادی متوجه خواهید شد که تغییرات چشمگیری در عادات مصرف کنندگان رخ داده است و میزان خرید در مقایسه با سال گذشته به شدت کاهش یافته است.»

وی افزود :«هرچند شرکت ها علت اصلی در کاهش تقاضا میان مصرف کنندگان هستند، تاثیر هزینه های افراد را نمی توان نادیده گرفت.»

کاهش هزینه های مصرف کننده در کل به یک عامل فشار چشمگیر بر اقتصاد تبدیل شده است. بخش غیرنفتی عربستان در سه ماهه نخست سال 2016 در مقایسه با یک سال قبل 0.7 درصد کوچک شد که این بدترین عملکرد در دست کم پنج سال گذشته بود. داده های سه ماهه دوم هنوز منتشر نشده است اما موسسه کپیتال اکونومیکس که مقر آن در لندن است برآورده کرده است که این بخش ماه ژوئن 4.5 درصد کوچک شد. 

حجم واردات به عربستان سعودی نیز ماه ژوئن در مقایسه با یک سال قبل 24 درصد کاهش یافت. هرچند بخشی از این کاهش ممکن است به سبب کاهش قدرت خرید تجهیزات برای پروژه های دولتی بوده باشد، ظاهرا بخشی از آن نیز به سبب واردات ضعیف تر کالاهای مصرفی بوده است. 

نرخ رسمی بیکاری در میان شهروندان سعودی حدود 11.5 درصد اعلام شده است. تاکنون کمتر کسی به سبب کاهش رشد اقتصادی عربستان بیکار شده است؛ محدودیت های قانونی موجب شده است اخراج کارکنان سعودی دشوار باشد و به همین دلیل بار اصلی اخراج ها بر دوش جمعیت 10 میلیون نفری کارگران خارجی در عربستان بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
یه چیزی رو خوب بلدن... کارگر داخلی اولویت داره به کارگر خارجی! و کارگر خارجی رو در این شرایط سخت اخراج میکنن
آخرین اخبار