مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهرهای ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد

تقویت شهروند دیپلماسی با اعلام خواهرشهری کابل - قزوین

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران با بیان اینکه کار سازمان‌های مردم نهاد نقش آفرینی در راستای تصمیم‌های حاکمیتی است، گفت: باید شهروند دیپلماسی و شهروند جهانی را فعال کرد.

تقویت شهروند دیپلماسی با اعلام خواهرشهری کابل - قزوین
علیرضا رجایی مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهرهای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در حاشیه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که در شهر قزوین برگزار شد، اظهارداشت: در این  اجلاس مذاکراتی با شهرداران قزوین، سمنان مبنی بر خواهرشهری با کابل صورت گرفت که مورد استقبال این شهرداران واقع شد. برهمین اساس گفتگوهایی نیز با آقای عبدالله حبیب‌زی شهردار کابل انجام شد که ایشان هم اظهار علاقه کردند و در نهایت یک پیوندنامه و قرارداد خواهرشهری بین این شهرها با کابل تنظیم شد.

وی افزود: همچنین با شهردار مسقط نیز در همین زمینه مذاکراه شد و قرار شدپیش نویسی را به کمیته شهری خود ببرند و نظر اعضای آن شورا را نسبت به این مسأله جویا شوند. صحبت‌هایی نیز با شهرداران کربلا و بغداد صورت گرفت که آنها نیز در زمینه برقراری روابط در زمینه خواهرشهری ابراز تمایل کردند.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهرهای ایرن با بیان اینکه استفاده از مزیت‌های خواهرشهری اکنون در تمام دنیا نهادینه شده، اما در ایران به دلیل عدم آشنایی بخش حاکمیتی با شیوه استفاده از این امکان، به درستی از این ظرفیت بهره گرفته نشده است، تصریح کرد: در همه جای دنیا سازمان‌های مردم نهاد در چارچوب قوانین حاکمیتی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که نفع مردم در آن باشد و دراصل 44 قانون اساسی هم تاکید شده که امور مردم به مردم واگذار شود که یقینا در این سیستم به طور حتم دولت - ملت شکل خواهد گرفت.

رجایی با بیان اینکه نهادهایی مانند وزارت خارجه در بحث‌های کلان کشوری تصمیم گیری می‌کنند و کار سازمان‌های مردم نهاد نقش آفرینی در راستای تصمیم‌های حاکمیتی است، تاکید کرد: هم اینک شخصیت‌ سمن‌ها، شخصیت‌های مستقل حقوقی است که بر آن اساس حرکت می‌کنند و عملا از این بخش‌ها می‌توان به لحاظ راهبردی دیپلماسی، مکمل یا دیپلماسی مردمی یاد کرد.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و تقسیم مسئولیت‌ها میان استانداری و شهرداری، گفت: برای حل این مشکل باید شورای عالی خواهرشهرها تشکیل شود تا در این مسیر بتوان از ظرفیت‌های خواهرشهری بیشترین بهره را گرفت.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهرهای ایران با بیان اینکه متأسفانه خواهر شهری‌ها فقط به اسم منتهی شده است، اضافه کرد: در کشورهای غربی از این ظرفیت برای پشتیبانی دولت‌ها استفاده می‌کنند و حال آنکه در کشور ما هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

رجایی بیان داشت: خواهرشهری‌ها در غرب پیگیر مشکلات دولت در زمینه‌های مختلف هستند. این بخش را می‌‌توان دیپلماسی عمومی که خدمت مردم بر مردم می‌شود نامید. در حقیقت دیپلماسی عمومی مختص به دولت‌ها نبوده و مردم نیز می‌توانند دراین بخش فعال باشند.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران گفت: این مرکز تشکیل شده تا از ظرفیت شهرهای  داخل کشور با شهرهای خارج از کشور بهره برداری شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران 140 خواهر شهر دارد که از این ظرفیت تاکنون بهره برداری عملی تاکنون نکرده و بیشتر به شکل اسمی بوده، اما سایر کشورها به صورت کامل از این ظرفیت استفاده کردند و توانستند بیشتر نیازهای خودشان را از این بخش تامین کنند.

رجایی تصریح کرد: حضور در نشست شهرهای راه ابریشم، بهترین موقعیتی است که می‌توان از آن در جهت  تقویت  ساختار قدرتمند اقتصادی استفاده کرد و در راستای بازسازی، فن‌آوری شهرها، حمل و نقل و هر آنچه که نیازمند بین شهرهاست. حتی بازیابی رسیدن به فرهنگ نوین شهری و قرابت‌های شهری از این ساختار می‌توان استفاده کرد که بهترین ابزار برای اجرای این ساختار شهرها هستند و همانطور که می‌بینید دیوارهای بین کشورها برداشته شده و از این به بعد به عنوان جهان شهر یاد شود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران تصریح کرد: وزارت كشور جمهوری اسلامی ایران به استانداريها و شهرداريها ابلاغ نموده است تا كمال همكاريها را جهت بهره برداری از اين ظرفيت بامركز توسعه بين الملی خواهر شهرها داشته باشند.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران خاطر نشان کرد: باید شهروند دیپلماسی و شهروند جهانی را فعال کرد. وجود این ساختارهای مردم نهاد به شهر نظم و هماهنگی میدهد. اگر مشکلی در جهان در سطح شهرها مطرح شود با وجود این ساختارها وحدت رویه‌ای ایجاد می‌شود تا این گونه مشکلات حل شود.

وی در ادامه گفت: باید به سمت ساختارهای سبز رفت. ساختارهایی که می تواند انرژی مثبت برای ما داشته باشه و بالتبع مسایل زیست محیطی را کنترل کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار